Wegen | |
---|---|
Beleidskader | |
De gemeenteraad heeft op 15 november 2016 het wegenbeheerplan 2017-2021 vastgesteld en in 2019 is het wegenbeheersplan geëvalueerd en tot en met 2024 financieel doorberekend. De provincie heeft geconcludeerd dat gemeente Deurne voldoende budget heeft om de onderhoudsopgave 2020-2024 uit te voeren | |
Financiële consequenties | |
De jaarlijkse toevoeging aan de voorziening onderhoud wegen vermindert structureel vanaf 2020 met € 125.000 | |
Ontwikkelingen | |
De gemeenteraad heeft het kwaliteitsniveau van de wegen vastgesteld. Jaarlijks wordt getoetst of het gewenste kwaliteitsniveau wordt gehaald. | |
Kunstwerken/ bruggen | |
Beleidskader | |
Notitie onderhoud bruggen 2016 - 2025. | |
Financiële consequenties | |
Niet van toepassing. | |
Ontwikkelingen | |
In 2020 is de periodieke inspectie van alle bruggen uitgevoerd en een onderhoudsprogramma voor de komende 5 jaar opgesteld. De benodigde onderhoudsmaatregelen zijn uitgevoerd. | |
Riolering | |
Beleidskader | |
Het Gemeentelijk RioleringsPlan 2019-2023 (GRP). | |
Financiële consequenties | |
De rioleringswerken worden bekostigd vanuit de opbrengst van de rioolheffing. Dit betreft bedrijfskundig gezien een gesloten exploitatie. In 2021 is voor het vervangen en verbeteren van riolering een investeringsbudget gereserveerd van ongeveer € 2 miljoen. Werkelijke investeringen en kosten worden bepaald door de invulling van het uitvoeringsplan van het GRP. Afwijkingen binnen de gesloten exploitatie worden opgevangen in een voorziening en hebben geen effect op de begroting. In 2023 vindt er een inhaalslag plaats in de uitvoering van Investeringsprojecten en wordt de organisatie doorontwikkeld in de professionele zin van integrale projectplanning met een integrale kostendekking water- en rioolbeheer, wegen, groen, verkeer en openbaar vervoer. | |
Ontwikkelingen | |
Evaluatie van het vigerend Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP) wordt in 2023 uitgevoerd. Na de evaluatie wordt gestart met de herijking van het GRP. | |
Water | |
Beleidskader | |
Gemeentelijk RioleringsPlan (GRP) 2019-2023. | |
Financiële consequenties | |
De ontwikkelingen in 2022 hadden geen financiële consequenties voor de begroting. | |
Ontwikkelingen | |
In de Deltabeslissing Ruimtelijke Adaptie (2014) hebben het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen afgesproken om bij alle ruimtelijke ontwikkelingen, zoveel mogelijk klimaatbestendig en waterrobuust te handelen, zodat in 2050 onze steden klimaatbestendig en waterrobuust zijn ingericht. Zo ook de gemeente Deurne, wat zich primair heeft vertaald in de Toekomstvisie Deurne. Daar doen we het voor naar 2030. In het Waterbeheer zijn de uitgangspunten van de ontwatering onder handen genomen, om te kijken wat er maximaal haalbaar is in gemeente Deurne. Deurne kent helaas zeer weinig oppervlaktewater met als gevolg weinig waterbergend vermogen per hectare, en dat bij een toename van de buienoverlast. In regionaal verband wordt via de Projectgroep Doelmatig Waterbeheer Klimaatadaptatie, samengewerkt met de andere Peelgemeenten, Brabant Water en het Waterschap Aa en Maas, waarbij de accenten liggen op de vier K's van Kennisdeling, Kosten, Kwetsbaarheid en Kwaliteit. | |
Groen | |
Beleidskader | |
Sinds 1 januari 2017 is de Wet natuurbescherming van toepassing. Hierin zijn onder andere de oude Boswet en de Flora en Faunawet opgenomen. | |
Financiële consequenties | |
In het traject 'De basis op orde' wordt de basis van het groenareaal qua arealen, ambities en benodigd budget op orde gebracht. | |
Ontwikkelingen | |
Er is steeds meer aandacht voor groen als (mede)oplossing voor een gezonde leefomgeving en als het realiseren van ambities op het gebied van klimaatadaptatie en biodiversiteit. | |
Speelvoorzieningen | |
Beleidskader | |
·Warenwetbesluit Attractie- en Speeltoestellen | |
Financiële consequenties | |
n.v.t. | |
Ontwikkelingen | |
n.v.t. | |
Verkeer | |
Beleidskader | |
Er is geen vastgesteld beleid voor de verkeersregelinstallaties. | |
Financiële consequenties | |
n.v.t. | |
Ontwikkelingen | |
Er stonden geen ontwikkelingen en/of vervangingen op de planning voor 2022. | |
Openbare verlichting | |
Beleidskader | |
Beleid- en beheerplan 2015 | |
Financiële consequenties | |
Deze vervangingen (voor armaturen en masten) betreffen een investering en gaan de komende 4 jaar plaatsvinden. | |
Ontwikkelingen | |
De conventionele lamp wordt sinds maart 2023 niet meer gemaakt, waardoor de noodzaak ontstaat om de komende 4 jaar alle armaturen te vervangen als de lamp stuk is. Daarnaast zijn er masten die de technische levensduur voorbij zijn en waar vervanging ook noodzakelijk is. | |
Gemeentelijke gebouwen en accommodaties | |
Beleidskader | |
Overkoepelend (Onderhouds)beheersplan | |
Financiële consequenties | |
Mede omdat er nog voldoende middelen in de voorziening resteren, kunnen de gevolgen van de geactualiseerde MJOP's worden opgevangen binnen de bestaande begroting. Splitsing reserve onderhoud | |
Ontwikkelingen | |
In 2022 is een Routekaart Verduurzaming Maatschappelijk Vastgoed voorbereid. Deze wordt voor de zomer van 2023 ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad. Op basis hiervan vindt een vertaling plaats van MJOP's naar DMJOP's (duurzame meerjarenonderhoudsplannen). Het afgelopen jaar zijn de bouwkosten explosief gestegen. De financiële gevolgen van geactualiseerde MJOP's zijn verwerkt in de meerjarenonderhoudsplannen. |
ROZ-Kengetallen 2023 | ||
Onderhoudskosten per m2 BVO per jaar (2023) | ||
€ 19,28 | Bijeenkomstgebouw | |
---|---|---|
€ 17,78 | Sportaccommodatie | |
€ 11,54 | Kantoor | |
€ 7,81 | Winkel | |
€ 12,79 | Woning |
Voorziening 2022 | |||
---|---|---|---|
2022 | |||
Stand voorziening 1-1 | € 3.229.092 | ||
Onttrekking aan voorziening | € 322.165 | - | |
Stand voorziening 31-12 | € 2.906.927 | ||
Begroot onderhoudsbudget | € 921.637 | ||
Werkelijke onderzoekskosten | € 1.273.802 | - | |
Onttrekking aan voorziening | -€ 352.165 |
Meerjarenonderhoudsplan t.o.v. voorziening | |||||||||||||
Gem. kosten | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | Totaal | ||
Kernbezit (2) | |||||||||||||
Onderhoudskosten | € 266.336 | € 691.951 | € 192.541 | € 189.339 | € 497.018 | € 256.614 | € 231.431 | € 122.205 | € 225.912 | € 143.293 | € 113.054 | € 2.663.358 | |
Totaal | € 266.336 | € 691.951 | € 192.541 | € 189.339 | € 497.018 | € 256.614 | € 231.431 | € 122.205 | € 225.912 | € 143.293 | € 113.054 | € 2.663.358 | |
Maatschappelijk Vastgoed | |||||||||||||
Onderhoudskosten | € 873.202 | € 922.968 | € 1.329.867 | € 1.019.451 | € 849.925 | € 640.461 | € 727.772 | € 930.509 | € 539.811 | € 1.328.924 | € 442.328 | € 8.732.016 | |
Totaal | € 873.202 | € 922.968 | € 1.329.867 | € 1.019.451 | € 849.925 | € 640.461 | € 727.772 | € 930.509 | € 539.811 | € 1.328.924 | € 442.328 | € 8.732.016 | |
Overig Vastgoed | |||||||||||||
Onderhoudskosten | € 259.017 | € 432.350 | € 438.342 | € 329.278 | € 182.217 | € 168.739 | € 154.193 | € 252.625 | € 358.283 | € 142.317 | € 131.830 | € 2.590.174 | |
Totaal | € 259.017 | € 432.350 | € 438.342 | € 329.278 | € 182.217 | € 168.739 | € 154.193 | € 252.625 | € 358.283 | € 142.317 | € 131.830 | € 2.590.174 | |
Totaal | |||||||||||||
Totaal onderhoudskosten | € 1.398.555 | € 2.047.269 | € 1.960.751 | € 1.538.068 | € 1.529.161 | € 1.065.813 | € 1.113.396 | € 1.305.338 | € 1.124.006 | € 1.614.534 | € 687.212 | ||
Toevoeging voorziening | € 1.175.637 | € 1.175.637 | € 1.175.637 | € 1.175.637 | € 1.175.637 | € 1.175.637 | € 1.175.637 | € 1.175.637 | € 1.175.637 | € 1.175.637 | |||
Stand voorziening 1-1 | € 2.876.928 | € 2.005.296 | € 1.220.182 | € 857.751 | € 504.228 | € 614.052 | € 676.293 | € 546.592 | € 598.223 | € 159.326 | |||
Stand voorziening 31-12 | € 2.005.296 | € 1.220.182 | € 857.751 | € 504.228 | € 614.052 | € 676.293 | € 546.592 | € 598.223 | € 159.326 | € 647.751 |
Reserve 2022 | |||
---|---|---|---|
2022 | |||
Stand reserve 1-1 | € 1.110.903 | ||
Onttrekking reserve | € 936.486 | - | |
Stand reserve 31-12 | € 174.417 | ||
Onderhoudsbudget (o.b.v. kengetallen) | € 8.528 | ||
Werkelijk onderhoudsbudget | € 745 | - | |
Storting in reserve | € 7.782 |