Gemeenschappelijke regelingen
- Verbonden partij
Peelgemeenten
Peelgemeenten
Adres en Vestigingsplaats
Markt 1, 5751 BE Deurne
Partners
De gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Someren, en Gemeenschappelijke Regeling (GR) Peelgemeenten.
Overgedragen bevoegdheden
De Gemeenschappelijke Regeling (GR) Peelgemeenten is een uitvoeringsorganisatie ten dienste van de vijf Peelgemeenten, voor de uitvoering van gemeentelijke taken op het terrein van:
- Uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO).
- Uitvoering van de Jeugdwet
- Uitvoering Bijzondere bijstand, Minimaregelingen, Schulddienstverlening (BMS).
Algemene doelstellingen
De algemene missie is het stimuleren van zelfredzaamheid van onze inwoners en hen ondersteunen wanneer de zelfredzaamheid in het geding komt. De organisatie Peelgemeenten faciliteert in het optimaliseren van de lokale dienstverlening voor het sociaal domein. De inwoner centraal, de toegang en dienstverlening lokaal, integraal en dicht bij de inwoner.
In 2021 is de gezamenlijke (5 gemeenten en de GR) koersagenda "Samenwerken door samen werken" vastgesteld. De kern van deze koers is dat naast de reguliere dienstverlening en bedrijfsvoering opgavegericht wordt samengewerkt aan de gezamenlijke opgaven van de 5 gemeenten binnen het sociaal domein, te weten:
- Bevlogen samenwerking rondom de inwoner.
- Zakelijke samenwerking rondom de inwoner.
- Normalisering.
- Programma Informatiegedreven werken.
Krachtige positie
Door samenwerking staan we sterker. Het draagt bij aan een betere informatiepositie en een sterkere lobby naar neven- of bovengeschikte (semi)overheden. En daarmee aan een vergrote invloedsuitoefening.Is dit doel beheers- of beleidsmatig?
Beide, er wordt zowel regionaal beleid gemaakt als uitgevoerd (alle werkzaamheden die plaatsvinden na het afgeven van de beschikking (Backoffice).Bestuurlijke betrokkenheid
het Algemeen bestuur:
Het college dient op grond van artikel 8 van de Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten 2020 twee leden van het Algemeen bestuur en hun plaatsvervangers aan te wijzen. Alleen de wethouder sociaal domein en de wethouder financiën kunnen benoemd worden tot lid van het Algemeen bestuur. Als de wethouder sociaal domein en de wethouder financiën in één persoon verenigd zijn, dient het college nog een andere wethouder aan te wijzen als lid van het Algemeen bestuur.
De leden van het AB vanuit Deurne zijn:
• Wethouder Van den Berg )sociaal domein).
• Wethouder Oomen (financiën).Het dagelijks bestuur:
Het dagelijks bestuur bestaat uit vijf wethouders sociaal domein. Dit is vanuit Deurne wethouder Van den Berg. Vanwege de gezondheid van wethouder Van den Berg, neemt wethouder Oomen deze taak vanaf januari 2023 over.Sturingsmomenten
Op basis van de gemeenschappelijke regeling van Peelgemeenten heeft de gemeenteraad jaarlijks de mogelijkheid om een zienswijze kenbaar te maken over de ontwerpbegroting en het jaarwerkplan van de Peelgemeenten. De gemeenteraad heeft via de zienswijze invloed op het inhoudelijk beleid en de begroting van de Peelgemeenten. Hierdoor kan de gemeenteraad uitvoering geven aan de kaderstellende en controlerende rol.
Risico's
Weerstandvermogen en risico-inventarisatie.
Op 9 december 2019 is door het algemeen bestuur de “Nota weerstandsvermogen en risicobeheer GR Peelgemeenten 2019” vastgesteld. Met het vaststellen van de nota Weerstandsvermogen is ingestemd met het instellen van een algemene reserve die als dekking (buffer) dient voor het opvangen van de risico’s.
Het minimumbedrag van de algemene reserve is bepaald op € 300.000 en het maximumbedrag op € 600.000. Daarnaast is t.a.v. de ratio van het weerstandsvermogen vastgesteld dat deze minimaal 1 is.
Per 31 december 2021 bedraagt het saldo van de algemene reserve € 300.000 (na resultaatbestemming) en zijn de risico's gekwantificeerd op € 304.000. Hiermee wordt voldaan aan de eisen van de omvang van het minimumbedrag van de algemene reserve en de minimum van de ratio.De risico's van de GR Peelgemeenten zijn voornamelijk bedrijfsmatige risico's zoals het risico op (hoger dan landelijke gemiddeld) ziekteverzuim en beveiliging van privacygevoelige data.
Financiën
2021
2022
Eigen vermogen per 31-12
717
655
Vreemd vermogen per 31-12
16.904
19.056
Resultaat
461
Bijdrage aan GR
2124
2244
- Verbonden partij
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
Adres en Vestigingsplaats
Wal 28, 5611 GG Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre en de provincie Noord-Brabant.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente Deurne heeft gekozen voor het overdragen van alle vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavende taken op het terrein van milieu. Daarnaast voert de ODZOB op verzoek overige taken uit binnen de Wabo wet- en regelgeving. Zo worden ook een aantal taken uitgevoerd door de ODZOB om te voldoen aan de Verordening Kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht Deurne 2017.
De ODZOB is ook belast met het uitvoeren van collectieve taken. Dit zijn taken die in gezamenlijkheid worden uitgevoerd op basis van samenwerkingsafspraken met de 22 partners. Tenslotte worden (incidenteel) taken uitgevoerd op beleidsterreinen als afval, duurzaamheid, externe veiligheid en archeologie.Algemene doelstellingen
De Omgevingsdienst is ingesteld om ten behoeve van de deelnemers taken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht en daarmee als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage te leveren aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving.
Bestuurlijke betrokkenheid
De ODZOB kent een Algemeen Bestuur (AB) bestaande uit wethouders/burgemeesters van de aangesloten gemeenten. Uit het AB wordt het Dagelijks Bestuur (DB) gekozen. Voor de gemeente Deurne is wethouder Biemans als vertegenwoordiger in het AB. Zijn plaatsvervanger is wethouder Verhees.
Sturingsmomenten
Jaarlijks in april is er gelegenheid tot het geven van een zienswijze op de ontwerpbegroting van het daaropvolgende jaar van de ODZOB.
Jaarlijks in juni worden begroting en rekening door de gemeenschappelijke regeling vastgesteld.
Doorlopende inbreng en sturing mogelijk via vergaderingen van het Algemeen Bestuur. Op dit moment via AB-lidmaatschap van wethouder Biemans.Risico's
Ten behoeve van Ontwerpbegroting 2024 en jaarrekening 2022 zijn de risico’s opnieuw geïnventariseerd. Uit deze inventarisatie blijkt dat de verwachtingswaarde van de risico’s met de grootste potentiële impact € 1.295.000 bedraagt. In 4GR-verband is afgesproken dat de streefwaarde van de algemene reserve wordt gebaseerd op het totaal van de baten in de begroting, zodat deze streefwaarde eenvoudig herkenbaar is. Voor de ODZOB betekent dit dat de streefwaarde van de algemene reserve ligt tussen de €1,2 mln. en €1,5 mln.
De algemene reserve van de ODZOB bedraagt per ultimo 2022 € 530.744. Dat zou betekenen dat de ODZOB-deelnemers het niet afgedekte deel van € 764.256 in hun eigen financiële buffers zouden moeten afdekken. In de herziene begroting 2023 wordt een concreet voorstel gedaan om de algemene reserve te versterken tot € 1,2 miljoen (conform de regionale richtlijnen die hierover zijn opgesteld).Financiën
De ODZOB ontvangt van alle deelnemers bijdragen (de baten) die voortvloeien uit het totaal van overgedragen taken. Het gaat over basistaken en verzoektaken (het programma dienstverlening), en de collectieve taken (programma collectieve taken).
Het onderdeel basistaken betreft de uitvoering van het zogenaamde basispakket wat op basis van landelijke wetgeving door de ODZOB moet worden uitgevoerd. Het gaat dan over vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu.
Verzoektaken zijn alle taken die niet genoemd zijn in het basistakenpakket. Dat wil zeggen andere Wabo-taken op het terrein van de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Daartoe behoren ook het verstrekken van adviezen op het terrein van de fysieke leefomgeving.
Collectieve taken zijn taken die op verzoek van en in samenspraak met de deelnemers voor het collectief worden uitgevoerd. Zoals ketenhandhaving, het faciliteren van de handhaving-samenwerking, het organiseren van de klachtendienst en het bekostigen van projecten die bijdragen aan het realiseren van de doelen uit het concernplan.2021
2022
Eigen vermogen per 31-12
3.266
1.012
Vreemd vermogen per 31-12
5.150
6.637
Resultaat
0
Bijdrage aan GR
1413
1324
- Verbonden partij
Blink
Blink
Adres en Vestigingsplaats
Gerstdijk 1, 5704 RG Helmond
Partners
De gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Someren, Son en Breugel en de private partner PreZero.
Overgedragen bevoegdheden
Iedere gemeente bepaalt afzonderlijk welke uitvoeringstaken zij aan BLINK opdraagt. Voor Deurne gaat het om:
- De inzameling, het transport en de op- en overslag van huishoudelijk restafval (incl. verwerking), GFT en glas (incl. vermarkten).
- Idem voor PMD, daarnaast ook de sortering en verwerking daarvan.
- Het containermanagement (registratie, beheer en onderhoud) van alle containers en kliko’s die eigendom zijn van de gemeente.
- Het beheer van de milieustraat (inzameling, transport en verwerking van grof huishoudelijk afval).
- Kleinere posten als o.a. aankoop strooizout en calamiteitendienst, gripwagen, ophalen snoeiafval.
Algemene doelstellingen
BLINK is van en voor de deelnemende gemeenten een uitvoeringsorganisatie op het gebied van:
- Inzameling, transport, op-/overslag, sortering, vermarkting en (eind)verwerking van fijn en grof huishoudelijke afval- en grondstoffen.
- Reiniging van de openbare ruimte en gladheidbestrijding.
BLINK is daarmee te kwalificeren als een uitvoerend samenwerkingsverband.
Bestuurlijke betrokkenheid
BLINK kent een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks bestuur (DB). Het AB bestaat wethouders/burgemeesters van elke aangesloten gemeente en een vertegenwoordiger van PreZero. Het AB kiest uit haar midden het DB, dat bestaat uit twee gemeentelijke vertegenwoordigers en de vertegenwoordiger van PreZero. Voor de gemeente Deurne is wethouder Helm Verhees de vertegenwoordiger in het DB.
Sturingsmomenten
Het DB-lid legt aan het college dat hem heeft voorgedragen verantwoording af over het door het AB gevoerde beleid. Via het DB-lid is voortdurend sturing mogelijk via het opvragen van inlichtingen en inbrengen van standpunten. Specifiek voor het onderdeel financiën geldt dat:
- Elk jaar vóór 15 april de raden van de deelnemende gemeenten de begroting, de financiële en beleidsmatige kaders en de jaarrekening ontvangen.
- De gemeenteraad gedurende 8 weken een zienswijze op de ontwerpbegroting van het volgende jaar kan geven.
- In juni het AB de begroting en de jaarrekening vaststelt.
Risico's
BLINK beschikt zelf niet over een eigen vermogen om niet begrote en onvoorziene kosten te dekken. De deelnemende gemeenten dienen deze niet begrote en onvoorziene kosten zelf op te vangen in de reguliere exploitatie.
Het betreft hier de afvalstoffenheffing, een gesloten begroting, waarin alle kosten en baten zitten die met afvalbeheer te maken hebben.
Op 30 november 2022 heeft Blink opdracht verstrekt aan BDO Advisory voor het uitvoeren van een strategisch traject. Hierin wordt onderzocht wat Blink in de kern voor organisatie is. Daarnaast wordt gekeken wat de rol van de private partner PreZero is in de samenwerking. Als laatste wordt onderzocht wat het gewenste juridische construct is, zowel vanuit de inhoud als het oogpunt van rechtmatigheid. De rechtmatigheid wordt onderzocht naar aanleiding van een door advocatenkantoor AKD uitgebracht advies. In april wordt het definitieve rapport voorgelegd aan het Algemeen Bestuur van Blink. Op 9 maart heeft PreZero aan de leden van het algemeen bestuur van Blink een brief gestuurd
waarin zij aangeven de samenwerking met Blink te beëindigen. Eventuele hieruit voortkomende consequenties zijn nog niet bekend.Financiën
Iedere gemeente bepaalt zelf welke taken BLINK voor haar uitvoert en betaalt daarbij voor de eigen uitvoeringskosten. De deelnemende gemeenten dragen naar rato van het aantal taken dat zij bij BLINK hebben ondergebracht de kosten voor overhead zoals de uren van de directeur.
2021
2022
Eigen vermogen per 31-12
0
0
Vreemd vermogen per 31-12
5.016
N.n.b.
Resultaat
0
Bijdrage aan GR
1525
1346
- Verbonden partij
Belasting samenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Belasting samenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Adres en Vestigingsplaats
Raadhuislaan 2, 5341 GM Oss
Partners
Samenwerking is op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Deelnemers zijn de gemeenten Asten, Bernheze, Boekel, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Landerd, Oss, Someren, Uden en het Waterschap Aa en Maas.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente heeft aan de BSOB onderstaande bevoegdheden overgedragen:
- uitvoering van Wet onroerende zaken (WOZ)- en belastingtaken (waarderen, heffen en innen).
- Alle taken op het gebied van WOZ en belastingen; onroerendezaakbelasting (OZB), rioolrecht, afvalstoffenheffing, toeristenbelasting, hondenbelasting etc.
Het uitvoeringsbeleid wordt aan de samenwerking overgedragen, het strategisch beleid berust bij de deelnemende gemeenten zelf.
Algemene doelstellingen
De hoofddoestellingen zijn;
- Minimaliseren uitvoeringskosten
- Optimaliseren belastingopbrengsten
- Optimaliseren kwaliteit dienstverlening en klantgerichtheid
- Verbeteren van de continuïteit van de uitvoering van de taken.
Om de missie, visie en de kernwaarden een concrete vertaling te geven, zijn prestatie-indicatoren benoemd, waarop de BSOB wil gaan sturen. Het is een groeimodel dat vraagt om jaarlijkse afweging tot bijstelling.
De prestatie indicatoren zijn verdeeld op vier gebieden;- Klanten en leveranciers
- Medewerkers
- Maatschappij
- Bestuur en financiers
Bestuurlijke betrokkenheid
Het BSOB kent een Algemeen Bestuur (AB) bestaande uit wethouders/burgemeesters van de aangesloten gemeenten. Uit het AB wordt het Dagelijks Bestuur (DB) gekozen. Voor de gemeente Deurne is burgemeester G. Buter benoemd als vertegenwoordiger in het AB.
Sturingsmomenten
Juni: zienswijze begroting door gemeenteraad Deurne.
Begin juli: vaststelling begroting en jaarrekening door gemeenschappelijke regeling.
Doorlopend via vergadering van het algemeen bestuur.
Er zijn op dit moment geen openstaande toezeggingen t.a.v. gemeenteraad Deurne.Risico's
Risico’s van de BSOB komen op basis van de Nota Financieel Beleid van de BSOB ten laste van de deelnemende gemeenten, naar rato van hun aandeel. Er is een post onvoorzien van minimaal € 50.000 opgenomen in de begroting. Vanaf de begroting 2017 is een uitvoerige risicoanalyse opgenomen. De uitkomsten van de risicoanalyse geven aan dat er weinig 'echte' risico's binnen BSOB worden gelopen. De gevolgen n.a.v. corona brengen wel een risico met zich mee. Tot op heden zijn er geen grote gevolgen voor invordering geweest. Afhankelijk van de verdere ontwikkelingen zijn er wel wat risico's voor de bedrijven die tot op heden d.m.v. diverse regelingen ondersteund worden. Mochten deze regelingen wegvallen of soberder worden kan dit op de langere termijn gevolgen hebben voor de inkomsten.
Financiën
In onderstaande tabel vindt u een overzicht van de kostenontwikkeling. De genoemde cijfers zijn de kosten voor de gemeente Deurne. Kosten van de BSOB worden aan de deelnemers doorbelast op basis van een kostenverdeel-systematiek. In 2018 is de kostenverdeel-systematiek geëvalueerd en daar waar nodig aangepast.
2021
2022
Eigen vermogen per 31-12
1.243
948
Vreemd vermogen per 31-12
15.316
15.748
Resultaat
Bijdrage aan GR
527
623
- Verbonden partij
Metropool Regio Eindhoven (MRE)
Metropool Regio Eindhoven (MRE)
Adres en Vestigingsplaats
Raiffeisenstraat 18, 5611 CH Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre (op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen).
Overgedragen bevoegdheden
De MRE werkt de regionale strategie uit op de thema’s economie, mobiliteit en energietransitie en transitie landelijk gebied en beheert het regionale Stimuleringsfonds. Alles met als doel om het economische profiel van de Brainportregio te handhaven en uit te bouwen, en te zorgen voor een excellent vestigings- en verblijfklimaat voor de inwoners en bedrijven.
Basis voor deze samenwerking vormt het Samenwerkingsakkoord 2019-2022 dat in 2019 is vastgesteld. Dit is de regionale strategie voor de lopende bestuursperiode. Jaarlijks wordt de strategie vertaald in een Werkprogramma, met concrete activiteiten en acties op de inhoudelijke samenwerkingsthema’s. Jaarlijks wordt daarvoor een werkprogramma vastgesteld.Algemene doelstellingen
Samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. Het takenpakket is vastgelegd in artikel 4 van de Gemeenschappelijke Regeling Metropoolregio Eindhoven (MRE).
Strategische bestuurlijke samenwerking op de thema’s Economie (inclusief uitvoering Stimuleringsfonds en betaalautoriteit Brainport Development NV), Transitie landelijk gebied, Energietransitie en Mobiliteit (incl. GGA).
Het fungeren als archiefbewaarplaats van de overgebrachte archieven van de overheidsorganen binnen de regio Zuidoost-Brabant, met uitzondering van de gemeente Gemert-Bakel.Bestuurlijke betrokkenheid
Het bestuur van de Metropoolregio Eindhoven bestaat uit het Algemeen Bestuur (AB), het Dagelijks Bestuur (BD) en de voorzitter. In de hoofstukken vier e.v. van de GR is alles over de samenstelling en werkwijze van deze organen geregeld. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening bijstaan door portefeuillehoudersoverleggen en andere overlegorganen. Samenstelling en werkwijze van deze overlegorganen is geregeld in het Statuut Overlegorganen.
Sturingsmomenten
Structureel jaarlijks driemaal (begroting, bestuursrapportage, jaarrekening).
Risico's
Op basis van de nota Risicomanagement en weerstandsvermogen Metropoolregio Eindhoven (vastgesteld AB juli 2018) wordt bepaald wat de organisatie onder risicomanagement verstaat en welke uitgangspunten hierbij worden gehanteerd. Ook is bepaald welke risico’s door de Metropoolregio Eindhoven worden gedragen en welke door de deelnemende gemeenten. Als uitwerking van de nota zijn voor de organisatie de risico’s in beeld gebracht, geclassificeerd en financieel inzichtelijk gemaakt. Jaarlijks worden bij het opstellen van de begroting en jaarrekening deze risico’s opnieuw beoordeeld. De huidige stand van de algemene reserves is voldoende om deze risico’s af te dekken.
Financiën
De Metropoolregio Eindhoven ontvangt van alle deelnemende gemeenten een vaste inwonerbijdrage. Deze is bedoeld voor de realisatie van de Regionale Agenda. De bijdrage per inwoner voor de Metropoolregio Eindhoven is bij vaststelling van de Programmabegroting 2022 van de Metropoolregio Eindhoven bepaald op € 14 per inwoner (Bestaande uit de MRE-bijdragen Regionale opgaven, Brainport development en Stimuleringsfonds en de bijdrage Regionaal Historisch Centrum). De inwonerbijdrage aan het Stimuleringsfonds is ongewijzigd.
2021
2022
Eigen vermogen per 31-12
14.325
14.449
Vreemd vermogen per 31-12
14.427
13.786
Resultaat
469
Bijdrage aan GR
322
325
- Verbonden partij
Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Adres en Vestigingsplaats
Koninginnegracht 2, 2514 AA Den Haag
Partners
De BNG-bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang.
Overgedragen bevoegdheden
Er zijn geen bevoegdheden overgedragen.
Algemene doelstellingen
Via financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De klanten zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeente is aandeelhouder. De burgemeester is vertegenwoordiger in de aandeelhoudersvergaderingen.
Sturingsmomenten
Algemene vergadering van aandeelhouders.
Risico's
De BNG is een naamloze vennootschap. De aandeelhouders zijn niet aansprakelijk voor eventuele tekorten bij de BNG. Het risico beperkt zich tot de nominale waarde van de aandelen.
Financiën
Omvang aandeel gemeente Deurne in aandelenkapitaal: 99.840 aandelen van € 2,50 (nominale waarde) = € 249.600. Dividenduitkering over 2021, uitgekeerd in 2022, is 99.840 aandelen van € 2,28 = € 227.635,20
De BNG verstrekt geen begrotingscijfers, omdat ze gehouden zijn aan de regels van de AFM (Autoriteit Financiele Markten) stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie.2021
2022
Eigen vermogen per 31-12
5.062.000
4.615.000
Vreemd vermogen per 31-12
143.995.000
107.459.000
Resultaat
300.000
Bijdrage aan GR
- Verbonden partij
GGD Brabant-Zuidoost
GGD Brabant-Zuidoost
Adres en Vestigingsplaats
Clausplein 10,5611 XP Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. De wettelijke regeling op grond waarvan de taken worden uitgevoerd is de Wet Publieke Gezondheid.
Overgedragen bevoegdheden
De GGD is een bestuursorgaan als bedoeld in de Wet Gemeenschappelijke Regelingen en voert voor de aangesloten gemeenten de taken uit die zij op basis de Wet publieke gezondheid (Wpg) hebben. Verder ontplooit de GGD-activiteiten op lokaal maar ook op regionaal niveau. Belangrijke elementen zijn de jeugdgezondheidszorg 0-19-jarigen, ondersteuning lokaal gezondheidsbeleid, gezondheidsbevordering en gezondheidsvoorlichting. Forensische geneeskunde en reizigersvaccinaties zijn belangrijke aanvullende taken. De GGD richt zich zowel op de beleidsmatige als beheersmatige (uitvoerende) kant van deze taken.
Algemene doelstellingen
De GGD heeft tot doel het bijdragen aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners uitvoering van de openbare (jeugd)gezondheidszorg en de ambulancezorg. Deze samenwerking is zowel uitvoerend als beleidsmatig.
Bestuurlijke betrokkenheid
Het algemeen bestuur bestaat uit de portefeuillehouders gezondheidszorg van de regiogemeenten. Het algemeen bestuur kiest het dagelijks bestuur uit zijn midden. Eindhoven en Helmond hebben een vaste zetel in het dagelijks bestuur. Verder worden subregionale vertegenwoordigers afgevaardigd. Voor de Peel is dat wethouder Slaets van de gemeente Laarbeek.
Sturingsmomenten
Mei en juni: Begroting en meerjarenraming.
Juni: Jaarrekening.
December: Kadernota (opmaat voor begroting).
Gemeenteraden kunnen op deze momenten en bij eventuele begrotingswijzigingen hun zienswijze geven.
Doorlopend via de vergadering van het algemeen bestuur.Risico's
De omvang van de algemene reserve/weerstandsvermogen van de GGD BZO neemt de laatste jaren weer langzaam toe, maar is gezien de omvang van de risico’s en exploitatie-omvang met name bij PG nog beperkt. De risico-inventarisatie van begin 2022 resulteerde in een benodigde weerstandscapaciteit van ca. € 2.250.000 voor het Programma Publieke Gezondheid en ca. € 2.200.000 voor het Programma Ambulancezorg. Eerder is besloten dat, gegeven de financieringsstructuur, voor de beide programma’s afzonderlijke algemene reserves worden aangehouden. Het bestuur heeft eerder vastgesteld dat het weerstandsvermogen niet direct tot dat bedrag hoeft te worden aangevuld, maar dat de kaders en staffels zoals vastgesteld in de beleidsnotitie Kaders P&C documenten 4GR-deel 2 hiervoor leidend zijn. Gegeven de verwachte omzet 2023 is dan voor publieke gezondheid een kaderstellende bandbreedte van toepassing van minimaal € 1.500.000 en maximaal € 2.000.000 en voor ambulancezorg van minimaal € 1.200.000 en maximaal € 1.500.000. De verwachting is dat met de uitvoering van de bestuursopdracht de Algemene Reserve PG in de komende jaren op het gewenste minimumniveau zal worden gebracht.
Financiën
De GGD Brabant-Zuidoost ontvangt van alle deelnemende gemeenten een vaste inwonerbijdrage. De genoemde bedragen zijn inclusief de bijdrage voor het extra pubercontactmoment dat door alle deelnemende aanvullend wordt ingekocht.
2021
2022
Eigen vermogen per 31-12
4.708
5.465
Vreemd vermogen per 31-12
29.188
29.698
Resultaat
412
Bijdrage aan GR
1070
1116
- Verbonden partij
Senzer (werkbedrijf)
Senzer (werkbedrijf)
Adres en Vestigingsplaats
Montgomeryplein 6, 5705 AX Helmond
Partners
In 2016 zijn de organisaties Atlant de Peel, gemeente Helmond (afdeling Werk en Inkomen) en het HRM Servicecentrum (Werkgeversplein) gefuseerd en heeft de werknaam Senzer gekregen. Senzer voert de Participatiewet uit met uitzondering van de bijzondere bijstand die bij de GR de Peelgemeenten is belegd (De Peelgemeenten heeft dit overigens uitbesteedt aan Senzer, zodat Senzer deze toch uitvoert, maar GR de Peelgemeenten verantwoordelijk aanspreekpunt is). De partners binnen het Werkbedrijf zijn de gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Geldrop-Mierlo (vanaf 1-1-2015), Helmond, Laarbeek en Someren.
Overgedragen bevoegdheden
Senzer is als uitvoeringsorganisatie bevoegd om voor de deelnemende gemeenten de taken te verrichten op het terrein van beleidsvoorbereidingen en beleidsuitvoering en toezicht en handhaving. Daarnaast worden coördinerende en afstemmende taken voor de deelnemende gemeenten verricht. De uit te voeren taken hebben betrekking op de Participatiewet, de Wet sociale werkvoorziening (Wsw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong), het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz 2004) en aanverwante wetgeving.
Het jaar 2022 stond in het teken van de aanpassing van de GR. Volgend op de evaluatie van Senzer is een positioneringsdiscussie gevoerd, die geleid heeft tot een visie op positionering en financiering. Deze wijzigingen, accountantseisen en een aankomende wetswijziging hebben ertoe geleid dat de Gemeenschappelijke regeling zelf is herzien per 1 januari 2023. Daar waar de oude GR nog uitging van een mix van delegatie en mandaat, zijn nu alle (college)bevoegdheden op het gebied van de hierboven genoemde regelingen overgedragen met delegatie. Ook de naam is nu officieel gewijzigd van "Atlant de Peel h.o.d.n. Senzer" naar "Senzer".
De financiële afspraken worden uitgewerkt in een Bijdrageverordening, die voor de begroting van Senzer vanaf 2024 zal gelden.
Algemene doelstellingen
De missie/visie van Senzer is om als Werkbedrijf zowel de vraag van werkgevers als het versterken van de regionale arbeidsmarkt als uitgangspunt te nemen voor hun dienstverlening. Door samenwerking met lokale netwerken wil Senzer kansen creëren voor mensen zonder en met beperkingen, banenafspraak en bijvoorbeeld statushouders. Daar waar doorleiding naar werk (nog) niet (geheel) mogelijk is zorgt Senzer voor de uitbetaling van bijstand. (Participatiewet uitkering).
Bestuurlijke betrokkenheid
De colleges van de deelnemende gemeenten wijzen ieder uit hun midden twee leden van het Algemeen bestuur aan (Marinus Biemans en Tom Oomen).
Het Dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en zes andere leden elk afkomstig uit een van de colleges van de deelnemende gemeenten, aan te wijzen door en uit de leden van het Algemeen bestuur. Marinus Biemans is secretaris.Sturingsmomenten
Met het wijzigen van de Gemeenschappelijke Regeling zelf zijn ook de sturingsmomenten anders vormgegeven dan voorheen. Er is geen sprake meer van een najaars- of voorjaarsconferentie. Door middel van de kwartaalrapportages kan bestuurlijk zicht gehouden worden op de voortgang en kpi's. Daarnaast kan door een jaarlijkse kaderbrief en meerjarenplanning zicht gehouden worden op de begroting.
De gemeenteraad krijgt de gelegenheid een zienswijze in te dienen op de conceptbegroting. Na het verwerken van deze reacties wordt de begroting door het Ab vastgesteld en ter goedkeuring ingezonden aan de provincie.
Risico's
Bijstandsgerechtigden
Het aantal bijstandsdossiers daalt verder. De grootste uitstroom zien we bij mensen die minder dan een jaar een bijstandsuitkering hebben. Van belang is dat ook de werkzoekenden die al langer afhankelijk zijn van een uitkering kunnen participeren. Hiervoor is intensieve dienstverlening nodig waarbij Senzer samenwerkt met de partners binnen het sociaal domein. Senzer blijft zich inzetten om mensen te begeleiden naar of bij een passende baan en/of van inkomen te voorzien om hen bestaanszekerheid te bieden in deze tijd en daarmee een basis om verder te groeien.Ondernemers in zwaar weer.
De regeling voor schuldhulp aan ondernemers is een openeinderegeling. Dit kan niet anders, maar is een financieel risico als hier een groter beroep op wordt gedaan dan voorzien.Nieuwe taken in 2022
Dienstverlening aan ontheemden uit Oekraïne:- Verstrekken leefgeld.
- Starten arbeidsbemiddeling.
Niet duidelijk is hoe de situatie in Oekraïne zich verder zal ontwikkelen.
Senzer constateert dat zij met de uitvoering van de Participatiewet een grote verantwoordelijkheid op zich hebben genomen. De uitvoering van de Participatiewet kent vele factoren die van invloed zijn op het (financieel) resultaat.
Een behoorlijk aantal daarvan zijn voor Senzer niet beïnvloedbaar. Met name het Rijksbeleid op de (macro)budgetten, quota doelgroepen en de verdeelsystematieken zijn daar voorbeelden van.Financiën
De BUIG-middelen die de gemeente van het Rijk ontvangt worden geheel doorgezet naar Senzer. Dit is het bedrag voor de uitkeringen en Loonkostensubsidies, Wsw en IOAW en IOAZ. Daarnaast betaalt de gemeente een bedrag voor de uitvoeringskosten. In 2022 zijn de taken uitgebreid met het verstrekken van leefgeld aan Oekraïners. Later is hier ook arbeidsbemiddeling voor Oekraïners bijgekomen en heeft de de schuldhulp aan ondernemers verder vorm gekregen. Deze extra taken vallen niet binnen de financiering van de BUIG-middelen. Taken die door middel van een Dienstverleningsovereenkomst worden opgepakt, kennen een separate financiering en rapportage.
2021
2022
Eigen vermogen per 31-12
11796
Vreemd vermogen per 31-12
15339
Resultaat
0
Bijdrage aan GR
11866317
13240
- Verbonden partij
Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO)
Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO)
Adres en Vestigingsplaats
Deken van Somerenstraat 2, 5611 KX Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Overgedragen bevoegdheden
Regionale Brandweer en Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR). Zorg voor een goed toegeruste organisatie van de hulpverlening bij ongevallen en rampen.
Algemene doelstellingen
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer, de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant.
Bestuurlijke betrokkenheid
Het bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten en kent een Algemeen Bestuur (AB), Dagelijks Bestuur (DB) en de voorzitter. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening adviseren door de Adviescommissie Financien & Bedrijfsvoering waarin vertegenwoordigers van het bestuur, gemeentesecretarissen (2) en controllers van gemeenten (2) zitting hebben. Daarnaast zijn er drie bestuurlijke vooroverleggen waarin onderwerpen met betrekking tot crisisbeheersing, incidentbestrijding en risicobeheersing met enkele burgemeesters inhoudelijk worden voorgesproken.
Sturingsmomenten
- Een keer per vier jaar mogelijkheid zienswijze op 4-jarig beleidsplan en regionaal risicoprofiel,
- November/december jaar T: mogelijkheid tot reageren op de Kadernota jaar T+2.
- Juni/juli jaar T: mogelijkheid tot indienen zienswijze op begroting jaar T+1.
- Doorlopend via vergadering van het Algemeen Bestuur en zienswijze op begrotingswijzigingen met financiële consequenties.
Risico's
In de paragraaf Risicobeheersing en weerstandsvermogen van de Begroting 2022 zijn de risico’s en de bijbehorende weerstandcapaciteit benoemd. In de jaarstukken 2022 is deze paragraaf geactualiseerd.
De omvang van de algemene reserve sluit aan bij het gewenste weerstandsvermogen op basis van de analyse van de risico’s.
Financiën
De 21 gemeenten financieren gezamenlijk de Veiligheidsregio. Tussen de 21 gemeenten in Zuidoost Brabant is in 2014 een verdeelsleutel overeengekomen voor de kosten van de VRBZO. De hoogte van de uitkering gemeentefonds (cluster Brandweerzorg en rampenbestrijding) die elke gemeente ontvangt, is bepalend voor de hoogte van de bijdrage. Verandert deze uitkering dan verandert ook de verdeelsleutel.
2021
2022
Eigen vermogen per 31-12
2.145
2.167
Vreemd vermogen per 31-12
40.392
40.267
Resultaat
390
Bijdrage aan GR
1737
1760
Stichtingen en verenigingen
- Verbonden partij
Stichting Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant (BIZOB)
Stichting Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant (BIZOB)
Adres en Vestigingsplaats
Markt 1, 5688 ZL Oirschot
Partners
Gemeenten: Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Laarbeek, Land van Cuijk, Maashorst, Nuenen, Oirschot, Reusel- De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Vught en Waalre. Overige organisaties: Brainport Development, Dienst Dommelvallei, Gemeenschappelijke Regeling Peelgemeenten, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2 gemeenten, GGD Brabant Zuidoost, KempenPlus, MijnGemeenteDichtbij, Metropool Regio Eindhoven, Omgevingsdienst Zuidoost Brabant, Omgevingsdienst Brabant Noord, Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente draagt geen bevoegdheden over. Bizob correspondeert alleen over de inkoop- en aanbestedingstrajecten.
Algemene doelstellingen
Bizob zet zich in voor ruim 35 gemeenten en publieke organisaties als strategisch partner voor inkoop en aanbestedingen. In nauwe samenwerking met de gemeente Deurne faciliteert Bizob inkoop, aanbestedingen, contractmanagement en contractbeheer voor het sociaal domein, openbare ruimte, bedrijfsvoering en ICT. Het doel is het behalen van voordeel voor alle bij Bizob aangesloten organisaties. De inkoopsamenwerking gaat verder dan het bundelen van inkoopvolumes. Door samenwerking wordt kennis opgebouwd van producten, markten en bedrijven, waardoor transactiekosten en inkooprisico’s verminderen en de professionaliteit van de inkoopfunctie toeneemt.
Bestuurlijke betrokkenheid
Bizob is een stichting en wordt aangestuurd door de gemeenten en aangesloten organisaties. Het bestuur wordt gevormd door een afvaardiging van twee bestuurders per regio. De zittingsduur voor bestuurders is vier jaar. De voorzitter van het bestuur is een burgemeester en heeft een zittingsduur van zes jaar. Daarnaast worden twee secretarissen toegevoegd aan het bestuur. Tevens neemt vanuit elke aangesloten gemeente één bestuurder deel in de Vergadering van Aangeslotenen.
Sturingsmomenten
Het bestuur van Bizob vergadert twee keer per jaar.
Risico's
Het samenwerken met Bizob beperkt risico’s omdat daarmee inkoopkennis in huis is. De aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor eventuele exploitatietekorten maar door de jaren heen is gebleken dat Bizob een stabiele organisatie is. Er zijn nog nooit tekorten ontstaan.
Financiën
De gemeente neemt een capaciteit van 3 Bizob-dagen per week af. Bizob ontvangt van alle deelnemende organisaties middelen. Het te betalen bedrag is afhankelijk van de ingekochte capaciteit. Betaling gebeurt tegen een door het bestuur vooraf gecalculeerde vergoeding.
2021
2022
Eigen vermogen per 31-12
1.405
363
Vreemd vermogen per 31-12
1.140
1.210
Resultaat
Bijdrage aan GR
202000
138000
- Verbonden partij
Stichting Administratiekantoor Dataland
Stichting Administratiekantoor Dataland
Adres en Vestigingsplaats
Noothoven van Goorstraat 11d, 2806 RA Gouda
Partners
Overgedragen bevoegdheden
Algemene doelstellingen
Bestuurlijke betrokkenheid
Sturingsmomenten
Risico's
Financiën
2021
2022
Eigen vermogen per 31-12
1.004
0
Vreemd vermogen per 31-12
122
0
Resultaat
0
Bijdrage aan GR
Overige verbonden partijen
- Verbonden partij
Landinrichtingsproject Peelvenen
Landinrichtingsproject Peelvenen
Adres en Vestigingsplaats
N.v.t.
Partners
Partners in deze samenwerking zijn Deurne, Asten, Provincie Noord-Brabant en Waterschap Aa en Maas, Staatsbosbeheer, ZLTO, BMF, werkgroep Behoud de Peel, TOP Brabant en de vereniging Brabants Particulier Grondbezit.
Overgedragen bevoegdheden
De bevoegdheden zijn vastgelegd in een bestuursovereenkomst. De provincie Noord-Brabant en Waterschap Aa en Maas vormen het bestuurlijk orgaan (bestuurscommissie) voor de uitvoering van de projecten. De overige partners vormen de integrale gebiedscommissie Peelvenen, die gevraagd en ongevraagd advies geeft aan de bestuurscommissie.
Algemene doelstellingen
Het landinrichtingsproject Peelvenen (Natura 2000) is een gebiedsgerichte ontwikkeling met als doel te zorgen voor natuurherstel in de Peel. Het project wordt uitgevoerd door de provincie. De gemeente participeert als gebiedspartner in deze ontwikkeling.
Bestuurlijke betrokkenheid
In oorsprong was dit een samenwerking in het kader van de uitvoering van de Landinrichtingswet zonder eigen rechtspersoonlijkheid. Het Peelvenengebied valt binnen de grenzen van de gemeenten Horst aan de Maas, Venray, Sevenum, Helden, Meijel, Nederweert, Deurne, Asten en Someren. Bestuurlijke verantwoordelijkheid lag bij de provincies Limburg en Noord-Brabant.
Limburg heeft ervoor gekozen om de landinrichtingscommissie op te heffen en de verantwoordelijkheden te leggen bij de regionale Limburgse uitvoeringscommissies. Brabant koos ervoor om voor haar grondgebied (Deurne, Asten en Someren) de landinrichtingscommissie in stand te laten en aan te wijzen als een zogenaamde “bestuurscommissie” onder rechtstreekse verantwoordelijkheid van Gedeputeerde Staten.
De bestuurlijke belangen zijn in 2016 gewijzigd. Op 22 juli 2016 is een nieuwe bestuursovereenkomst gesloten tussen de provincie Noord-Brabant en het Waterschap Aa en Maas. Deze beide partijen vormen het nieuw bestuurlijk orgaan voor de uitvoering van het project Peelvenen. De andere partijen die tot dan toe deel uitmaakten van de bestuurscommissie Peelvenen (Staatsbosbeheer, ZLTO, BMF, werkgroep Behoud de Peel, TOP Brabant, gemeente Deurne, gemeente Asten) hebben nu samen met Waterschap Aa en Maas zitting in de integrale gebiedscommissie Peelvenen. Deze commissie adviseert gevraagd en ongevraagd de bestuurscommissie Peelvenen. Wethouder M. Biemans neemt als bestuurlijk vertegenwoordiger van de gemeente deel aan deze integrale gebiedscommissie.Sturingsmomenten
De integrale gebiedscommissie waarin de gemeente Deurne bestuurlijk betrokken is, vergadert 1 keer per 6 weken. Het doel is gevraagd en ongevraagd te adviseren. In de praktijk is de rol van de integrale gebiedscommissie reactief, er is geen sprake van een regierol. In de organisatie missen we daarvoor de sturing en de knowhow.
Risico's
Per project wordt een projectmatige bijdrage afgesproken.
Financiën
De uitvoering vindt projectmatig plaats, door en met de diverse betrokkenen. De mate waarin een partner betrokken is, bepaalt de financieel projectmatige bijdrage. Voor de projecten waarin de gemeente Deurne participeert wordt verwezen naar de eigen begroting of raads- en commissiestukken.
2021
2022
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
Bijdrage aan GR
- Verbonden partij
Innovatiehuis De Peel
Innovatiehuis De Peel
Adres en Vestigingsplaats
Scheepsboulevard 3, 5705 KZ Helmond
Partners
De gemeenten Helmond, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Asten, Someren, Waterschap Aa & Maas en de Brabantse werkgeversorganisatie NVO-NCW.
Overgedragen bevoegdheden
Er is een samenwerkingsovereenkomst afgesloten, waarin de doelen zijn vastgelegd, maar geen concrete bevoegdheden worden overgedragen. Deze Samenwerkingsovereenkomst liep tot en met 2022. Vanaf 1-1-2023 geldt een nieuwe Samenwerkingsovereenkomst waarbij Het Innovatiehuis als stichting via de gemeente Helmond subsidie aangevraagd voor hun activiteiten uit hun werkprogramma. De gemeente Helmond toetst de subsidie aan de subsidievoorwaarden.
Algemene doelstellingen
Het Innovatiehuis heeft vier doelstellingen. Namelijk het vergroten van:
- Het vermogen resultaatgericht samen te werken.
- Het vermogen te reflecteren en te innoveren.
- De toegang tot geld en kennis van elders.
- Het delen van regiosuccessen.
De doelstelling op dit moment is beleidsmatig.
Bestuurlijke betrokkenheid
Wethouder Oomen was lid van de stuurgroep van het Innovatiehuis. De leden van de stuurgroep zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor:
1. De totstandkoming en de uitvoering van het werkprogramma (incl. efficiënte en effectieve uitvoering van de activiteiten en projecten). Daar waar nodig, stuurt de Stuurgroep bij.
2. De samenhang tussen de drie leidende agenda’s, te weten; de economische agenda (definitief), de ruimtelijke agenda (definitief) en de leefbaarheidsagenda (in ontwikkeling).
3. De verankering van het Innovatiehuis De Peel met de eigen organisaties.Sturingsmomenten
Afgesproken is om minimaal 2 maal per jaar bestuurlijk te vergaderen.
Risico's
Geen
Financiën
Elke gemeente en het Waterschap levert een bijdrage van € 30.000 per jaar ten behoeve van de financiering van het Programmabureau (basisbudget). Daarnaast is er een jaarlijkse bijdrage in natura van minimaal 0,5 fte adviseurscapaciteit per gemeente en waterschap en van 1,5 fte van VNO-NCW. Per jaar heeft Deurne € 50.000 gereserveerd voor bijdragen aan projecten.
Helmond neemt ook de overheadkosten voor haar rekening tot en met 2022. Vanaf 1-1-2023 draagt de gemeente Deurne één bedrag van totaal € 130.000 bij via de gemeente Helmond aan de maximale subsidie aan Stichting Het Innovatiehuis.2021
2022
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
Bijdrage aan GR
30
30
- Verbonden partij
Veiligheidsoverleg Oost-Brabant
Veiligheidsoverleg Oost-Brabant
Adres en Vestigingsplaats
Stadhuisplein 10, 5611 EM Eindhoven
Partners
In het veiligheidsoverleg werken 38 gemeenten in de regio Oost-Brabant, de hoofdofficier van justitie en de politieleiding samen.
Overgedragen bevoegdheden
Er zijn twee bevoegde instanties die de politie aansturen, dit zijn het OM en de burgemeesters. De overlegstructuur is gericht op deze aansturing.
Binnen de politie-eenheid Oost-Brabant is het overleg belegd op twee niveaus, namelijk het lokale niveau en het niveau van de eenheid:- Het driehoeksoverleg tussen burgemeesters, de officier van justitie en de basisteamchef is georganiseerd op het niveau van de basisteams.
- Er is ook een Driehoek Plus. In dat bestuurlijk overleg sluit ook de Belastingdienst aan.
- Op regionaal niveau nemen de 38 burgemeesters, de hoofdofficier van justitie en de leden van de eenheidsleiding deel aan het Veiligheidsoverleg Oost-Brabant. Dit overleg wordt voorbereid door de bestuurlijke regiegroep, waarin de voorzitters van de basisteamdriehoeken, de hoofdofficier van justitie en de eenheidschef zitting hebben.
Dit is gebaseerd op artikel 39 van de Politiewet 2012.
Algemene doelstellingen
Openbaar belang.
Bestuurlijke betrokkenheid
De burgemeester neemt vanuit haar bestuurstaak openbare orde en veiligheid deel aan het driehoeksoverleg en het Veiligheidsoverleg.
Sturingsmomenten
Overeenkomstig artikel 38b lid 2 van de Politiewet wordt de raad gehoord over het regionaal veiligheidsplan.
Risico's
Niet van toepassing.
Financiën
De gemeente draagt voor de uitvoering van gezamenlijke veiligheidsprojecten op regioniveau € 0,25 per inwoner bij aan een veiligheidsfonds. De gemeente Eindhoven beheert dit fonds.
2021
2022
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
Bijdrage aan GR
8
8
Vennootschappen en coöperaties
- Verbonden partij
Brabant Water N.V.
Brabant Water N.V.
Adres en Vestigingsplaats
Magistratenlaan 200, 5223 MA s-Hertogenbosch
Partners
Overgedragen bevoegdheden
Algemene doelstellingen
Brabant Water is het drinkwaterbedrijf dat aan 2,5 miljoen inwoners en bedrijven in Noord-Brabant drinkwater levert.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeente is aandeelhouder. De burgemeester is vertegenwoordiger in de aandeelhoudersvergaderingen.
Sturingsmomenten
Risico's
Het risico is te verwaarlozen, dit betreft de nominale waarde van het aandelenkapitaal, dit is € 2.813.
Financiën
2021
2022
Eigen vermogen per 31-12
684.676
690.022
Vreemd vermogen per 31-12
534.399
575.801
Resultaat
1.265.823
Bijdrage aan GR