Begrotingsrechtmatigheid thema's
Op basis van de uitgangspunten uit de Kadernota rechtmatigheid 2018 is een analyse gemaakt op de begrotingsonrechtmatigheid in de Jaarrekening 2022. Daarbij wordt primair gekeken naar de overschrijdingen op een thema aan de lastenkant groter dan 5% van de door de gemeenteraad geautoriseerde begroting (na wijziging) op thema-niveau.
Onderstaande tabel geeft deze overschrijdingen groter dan 5% van de lasten per thema weer.
(bedragen x € 1.000) | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | Verschil in % |
---|---|---|---|---|
Gezond wonen en leven | -7.745 | -8.778 | -1.033 | 13% |
Betaalbaar en divers wonen | -4.900 | -6.115 | -1.215 | 25% |
Duurzaamheid | -923 | -1.058 | -136 | 15% |
Bestuur en ondersteuning | -4.264 | -5.736 | -1.471 | 35% |
Algemene inkomsten en uitgaven | -98 | -207 | -109 | |
Treasury | -98 | -207 | -109 | 112% |
Onttrekkingen aan reserves | ||||
Betaalbaar en divers wonen | -1.329 | -2.021 | -692 | 52% |
Gezond wonen en leven (rechtmatig)
Overall zijn de lasten bij afval lager dan begroot en zijn de baten over 2022 hoger dan begroot. Ultimo 2022 is er een positief saldo van circa € 330.000. Dit bedrag wordt gestort in de voorziening afval (deze storting is verwerkt onder de lasten). Voor de lasten is dit een overschrijding (storting in voorziening) maar een onderschrijding voor hetzelfde bedrag op het thema. Budgetneutraal en daarom rechtmatig.
Verder is er ultimo 2022 een voorziening gevormd van € 541.000 voor de door Attero opgelegde naheffing voor de minderlevering van restafval in de jaren 2015-2017.
Reden voor het treffen van die voorziening is de uitspraak van de Hoge Raad in de zaak die Attero had aangespannen. De oorspronkelijke claim van € 600.000 is uit de risico’s gehaald.
Betaalbaar en divers wonen (rechtmatig)
De afwijking komt voort uit de toevoeging aan de voorziening verlieslatende grondexploitaties, die op basis van de bijgestelde prognoses moest worden gedaan. Bovendien wordt geen rente toegerekend aan deze voorziening.
Duurzaamheid (onrechtmatig)
Het budget van de werkafspraken met de ODZOB zijn € 46.000 hoger uitgevallen dan begroot. Dit heeft met name te maken met een benodigde inzet van gespecialiseerde medewerkers van de ODZOB voor onvoorziene zaken, zoals o.a. geluid en veiligheid. In zijn geheel wordt het budget voor de inzet van ODZOB beperkt overschreden.
De overschrijding van € 71.000 komt vooral doordat in het laatste kwartaal van 2022 meer duurzaamheidsprojecten op gebied van energie- en warmtetransitie en klimaat zijn afgerond dan verwacht. Hierdoor zijn er te veel middelen overgeheveld naar 2023.
Bestuur en ondersteuning (rechtmatig)
Beheer gebouwen en gronden
De grootste overschrijding van de lasten is verantwoord op beheer gebouwen en gronden. Dit is de afboeking van de boekwaarden van gronden en gebouwen die verkocht zijn in 2022. Hier tegenover staan de opbrengsten uit de verkoop van gebouwen en gronden en een vrijval uit de voorziening waardering vastgoed. Derhalve rechtmatig.
Algemene inkomsten en uitgaven - Treasury (rechtmatig)
- Bij de jaarrekening zijn nog niet afgeronde investeringen doorgeschoven naar komende jaren. Verder was het renteomslagpercentage welke over de investeringen wordt berekend bij de primitieve begroting 2022 nog 1,5%, terwijl deze bij de jaarrekening 2022 is bijgesteld naar 1,1%. Voor het onderdeel Treasury, waar deze rente wordt verrekend, is dit een nadeel van € 443.000. Per saldo zijn de rentelasten van de investeringen budgetneutraal verwerkt in de jaarrekening en dus rechtmatig.
- Voordeel van € 332.000 van rente van de grondexploitaties. Dit komt o.a. doordat er in de jaarrekening 2022 geen rente meer wordt toegerekend aan de voorziening verlieslatende grondexploitaties. Bij de begroting 2022 is er nog wel rente toegerekend aan deze voorziening. De rentelasten van de voorziening verlieslatende grondexploitaties zijn budgetneutraal verwerkt in de jaarrekening en daarmee rechtmatig. De rentelasten drukken op thema Betaalbaar en divers wonen en is daar een nadeel. Op taakveld Treasury binnen thema Algemene inkomsten en uitgaven, waar deze rente wordt verrekend, is dit een voordeel.
Het is een keuze van de gemeente om deze voorziening te waarderen tegen nominale waarde of tegen contante waarde. De omvang van de voorziening tegen nominale waarde is gelijk aan het verlies van de grondexploitatie op eindwaarde. Het rentepercentage dat moet worden gehanteerd in de berekening van de contante waarde van een verliesvoorziening is voor alle gemeenten gelijkgesteld aan het maximale meerjarig streefpercentage van de Europese Centrale Bank voor de inflatie binnen de Eurozone. De gemeente Deurne berekent haar verliesvoorziening op basis van eindwaarde van de verlieslijdende grondexploitaties. Daarom is sprake van een verliesvoorziening op nominale waarde en mag er geen rente meer wordt berekend over de voorziening. Bij de begroting is nog wel rente toegerekend aan de voorziening verlieslatende grondexploitaties.
Onttrekkingen aan reserves thema Betaalbaar en divers wonen (rechtmatig)
Betreft de toevoegingen van de ARG. De lasten worden hier met meer dan 5% overschreden. Dit betreft correcties van winstnemingen die aan de algemene reserve Grondexploitatie worden toegevoegd. De tegenboeking staat op het thema Betaalbaar en divers wonen. Voor de lasten is dit een overschrijding (storting in reserves) maar een onderschrijding voor hetzelfde bedrag op het thema. Budgetneutraal en daarom rechtmatig. Het betreft metname de grondexploitatieprojecten Kleine Bottel, Binderen-Zuid, Korte Zeilkens en Vlierden-Zuid waarbij bij de jaarrekening 2022 een grotere winstneming is genomen dan dat bij het Herfstbericht 2022 was verwacht.
Begrotingsrechtmatigheid investeringsbudgetten
Naast de overschrijdingen op de thema's tellen ook de overschrijdingen op de lasten van de door de gemeenteraad vastgestelde investeringsbudgetten mee voor de analyse op de begrotings(on)rechtmatigheid.
Onderstaande tabel geeft de lastenoverschrijdingen groter dan € 50.000 op de investeringsuitgaven per thema weer.
(bedragen x € 1.000) | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | ||
---|---|---|---|---|---|
Goede bereikbaarheid | |||||
Kruisstr/voorm huishoudschool wegen | -595 | -733 | -138 | ||
Y.4.000 E2982-6.175 m2 (5,5 pm2) Rapenw | -186 | -186 | |||
Y.4.000 E3024ged-24380m2 (5,5pm2) Rapenw | -735 | -735 | |||
Y.4.000 E3111-20.450m2 (5,5 pm2) Rapenw | -616 | -616 |
Kruisstraat/voormalig huishoudschool wegen (rechtmatig)
Het project is civieltechnisch opgeleverd behoudens de definitieve inrichting van de Flemingstraat. Deze wordt uitgevoerd wanneer de bouwwerkzaamheden van de 4 kavels aan deze weg gereed zijn. Verwachting Q2-2024. De overschrijding wordt gedekt uit de bijdrage riool.
Y.4.000 Rapenweg (rechtmatig)
In 2022 zijn 3 percelen grond aan de Rapenweg verkocht die op de investeringsstaat stonden. Hierdoor zijn de opbrengsten van de verkoop verantwoord binnen de exploitatie en de boekwaarde van de investeringen van de investeringsstaat afgeboekt..