Eigen vermogen
(bedragen x € 1.000) | Boekwaarde | Toevoeging | Onttrekking | Bestemming resultaat | Onttrekking dekking | Boekwaarde | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2021 | 2021 | afschrijving | 31-12-2022 | ||||
Algemene reserves | 19.725 | 5.979 | 101 | - | - | 25.603 | |
Algemene reserve | 19.725 | 5.979 | 101 | 25.603 | |||
Aard en reden | Het opvangen van mogelijke onverwachte tegenvallers in de begroting en de jaarrekening (buffer) | ||||||
Grootste mutaties | De algemene reserve is toegenomen door toevoeging van een vrijval uit de algemene reserve grondexploitaties van € 752.000 vanuit de jaarrekening 2021. Daarnaast is het positieve jaarrekeningresultaat van 2021 gestort in de algemene reserve. |
De belangrijkste toevoeging en onttrekking worden in de tabel toegelicht.
Bestemmingsreserves | 14.115 | 5.411 | 5.708 | - | 1.130 | 12.689 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Egalisatie onderhoud gebouwen | 1.111 | 8 | 944 | 174 | |||
Aard en reden | Dekking kosten onderhoud van gemeentelijk vastgoed (o.a. brandweer, gemeentewerf, gemeentehuis en sociaal culturele gebouwen). | ||||||
Grootste mutaties | Storting restant onderhoudsbudgetten vanuit de exploitatie naar de reserve. | ||||||
Egalisatie rekening tarieven GREX | 3.138 | 2.021 | 2.326 | 2.832 | |||
Aard en reden | Buffer voor grondexploitatie. Wordt gevoed met het afsluiten van positieve grondexploitaties of tussentijdse winstnemingen. Wordt onttrokken voor het kunnen voeden van de voorziening verlieslatende exploitaties. | ||||||
Grootste mutaties | Bij besluitvorming van de jaarstukken 2021 is € 752k uit deze reserve overgeheveld naar de algemene reserve. Bij besluitvorming van de jaarstukken 2020 is € 100k onttrokken ter dekking van nagekomen kosten van afgesloten exploitaties. | ||||||
Economische zaken | 109 | - | 75 | 34 | |||
Aard en reden | Stimuleren van de Deurnese economie in brede zin | ||||||
Grootste mutaties | In 2022 zijn kosten van het aanjaagteam centrum (€ 33.000), subsidiebedragen (€ 10.000) en vergroening van de Wever-Torenstraat (€ 33.000) betaald. De kosten hiervoor worden onttrokken uit de voor dit doel gevormde reserve economische ontwikkeling. | ||||||
Neerkant stimuleringsinitiatieven | 15 | - | - | 15 | |||
Aard en reden | Uit deze reserve worden initiatieven voor een leefbaar en vitaal Neerkant bekostigd. | ||||||
Grootste mutaties | N.v.t. | ||||||
Nota kostenverhaal groenfonds | 7 | - | - | 7 | |||
Aard en reden | Bevorderen van de groene uitstraling van de gemeente door projecten voor natuur- en landschapsontwikkeling mogelijk te maken (bron nota kostenverhaal 2017). | ||||||
Grootste mutaties | N.v.t. | ||||||
Onderwijshuisvesting (AU) | 440 | - | 93 | 347 | |||
Aard en reden | De reserve onderwijshuisvesting is ontstaan uit een decentralisatie-uitkering en dient ter dekking van het sluiten van de exploitatie onderwijshuisvesting op basis van het IHP (Integraal huisvestingsplan onderwijs). | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking voor het sluiten van de exploitatie onderwijs 2022. | ||||||
Organisatie ontwikkeling | 24 | - | 24 | 0 | |||
Aard en reden | Deze reserve is ingesteld om het project organisatieontwikkeling uit te bekostigen. In de begroting 2016 zijn de middelen voor dit project beschikbaar gesteld, omdat het een meerjarig traject betreft is er bij de jaarrekening 2016 een reserve ingesteld. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekkingen voor kosten bedrijfsvoerings- en e-HRM applicatie. Dit project wordt in 2022 afgesloten en daarmee kan ook de reserve opgeheven worden | ||||||
Overheveling saldo | 2.243 | 2.235 | 2.243 | 2.235 | |||
Aard en reden | Het verantwoorden van de budgetoverheveling zoals door de raad besloten. | ||||||
Grootste mutaties | Dotaties budgetoverhevelingen van 2021 naar 2022 en budgetoverheveling 2022 naar 2023, stortingen ten laste van exploitatie en onttrekkingen voor dotatie aan de exploitatie. | ||||||
Ecologische verbindingszones | 228 | - | - | 228 | |||
Aard en reden | Bekostiging van diverse projecten. | ||||||
Grootste mutaties | N.v.t. | ||||||
BRP (Basisregistratie Personen) | 16 | - | - | 16 | |||
Aard en reden | Doel is om de basisregistratie personen door te ontwikkelen en aan te sluiten op de landelijke voorziening. Gelden zijn bij begroting 2016 beschikbaar gesteld. Het is een meerjarig traject en daarom is een reserve ingesteld. | ||||||
Grootste mutaties | N.v.t. | ||||||
Mobiliteitsknooppunt | 224 | - | - | 224 | |||
Aard en reden | Bij de jaarrekening 2018 is besloten om in 2019 de bestemmingsreserve ‘mobiliteitsknooppunt’ te vormen voor de verdere ontwikkeling hiervan | ||||||
Grootste mutaties | N.v.t. | ||||||
Stimuleringskader Landschap | 18 | - | - | 18 | |||
Aard en reden | STILA is een regionaal initiatief van waaruit een natuurlijke leefomgeving wordt gestimuleerd. | ||||||
Grootste mutaties | N.v.t. | ||||||
Omgevingswet | 337 | 150 | - | 487 | |||
Aard en reden | Ter bekostiging van de implementatie omgevingswet. In de begroting 2020 en 2021 zijn de middelen voor de omgevingswet beschikbaar gesteld, omdat het een meerjarig traject betreft is er bij de slotwijziging 2020 een reserve ingesteld. | ||||||
Grootste mutaties | De inwerkingtreding van de Omgevingswet is wederom uitgesteld naar 1 juli 2023 maar hierover vindt nog besluitvorming plaats. Dit uitstel betekent niet alleen uitstel van kosten, maar ook extra kosten doordat bestaande software langer in de lucht moet worden gehouden en externe inhuur voor een langere periode voortgezet moet worden. Het verschil budget minus kosten 2022 is daarom in de reserve gestort. | ||||||
Slagkracht projecten | 330 | - | 330 | - | |||
Aard en reden | Doel is om een slag te maken in de grote hoeveelheid projecten en de achterstanden weg te werken. | ||||||
Grootste mutaties | Bijdragen aan projecten 2022 zijn ten laste gebracht van de reserve. | ||||||
Aankoop ondergrondse afvalcontainers | 51 | - | 8 | 43 | |||
Aard en reden | Dekking van afschrijvingslasten gelieerd aan de ondergrondse afvalcontainers. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking ter dekking van de kapitaallasten aanschaf ondergrondse afvalcontainers. | ||||||
Cultuur Centrum | 4.552 | - | 169 | 4.383 | |||
Aard en reden | Dekking van afschrijvingslasten gelieerd aan het Cultuur Centrum. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking ter dekking van de kapitaallasten Cultureel Centrum Deurne. | ||||||
MFA Vlierden | 253 | - | 8 | 245 | |||
Aard en reden | Dekking van afschrijvingslasten gelieerd aan MFA Vlierden. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking ter dekking van de kapitaallasten Multifunctionele Accommodatie Vlierden. | ||||||
Milieustraat (kapitaallasten) | 558 | - | 558 | - | |||
Aard en reden | Dekking van afschrijvingslasten gelieerd aan milieustraat. | ||||||
Grootste mutaties | Bij besluitvorming van de jaarstukken 2021 is deze reserve opgeheven. | ||||||
Sportpark Kranenmortel aanpassing | 200 | - | 37 | 163 | |||
Aard en reden | Dekking van de afschrijvingslasten gelieerd aan Sportpark Kranenmortel. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking ter dekking van de kapitaallasten Sportpark Kranenmortel. | ||||||
Verplaatsing tennisveld Helenaveen | 262 | - | 20 | 242 | |||
Aard en reden | Reserve ter dekking van de afschrijvingslasten van de investering: verplaatsen tennisvelden Helenaveen. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking ter dekking van de kapitaallasten verplaatsing tennisveld Helenaveen. | ||||||
Subsidieaanvragen gemeenschapshuizen | - | 998 | 2 | 995 | |||
Aard en reden | Reserve ter dekking van toekomstige subsidieaanvragen voor groot onderhoud. | ||||||
Grootste mutaties | Bij besluitvorming van de jaarstukken 2021 is deze reserve gevormd. | ||||||
Saldo rekening | 5.227 | 7.519 | 5.227 | 7.519 | |||
Totaal Eigen vermogen | 39.067 | 18.910 | 5.809 | 5.227 | 1.130 | 45.811 |
De belangrijkste toevoegingen en onttrekkingen worden in de tabel toegelicht. De reserve Organisatieontwikkeling en Stimuleringskader Landschap kunnen per ultimo 2022 vervallen. Aan de gemeenteraad zal verzocht worden om het saldo ad. € 18.000 vrij te laten vallen.
Voorzieningen
(bedragen x € 1.000) | Boekwaarde | Toevoeging | Vrijval | Aanwending | Boekwaarde | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2021 | 31-12-2022 | ||||||
voor verplichtingen, verliezen en risico´s | 1.988 | 737 | - | 498 | 2.227 | ||
Wachtgeld politiek bestuur | 1.957 | - | 498 | 1.460 | |||
Aard en reden | Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (APPA) o.b.v. pensioenberekeningen die door RAET worden aangeleverd. | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking uit de voorziening van wachtgeld voor het bestuur (politieke ambtsdragers) ter dekking van pensioenen en wachtgelden. | ||||||
Private aanvulling WW en WGA (PAWW) | 31 | 9 | - | 40 | |||
Aard en reden | Aanvulling WW-uitkering o.b.v. salarisadministratie. | ||||||
Grootste mutaties | Storting voor de reparatie van WW-uitkeringen. | ||||||
Verlofsparen | - | 186 | - | 186 | |||
Aard en reden | Regeling verlofsparen CAO Gemeenten 2021-2022 | ||||||
Grootste mutaties | Storting o.b.v. saldo uren verlofsparen per 31-12-2022 | ||||||
Claim Attero 2015-2017 | - | 541 | - | 541 | |||
Aard en reden | Naheffing door een uitspraak van de Hoge Raad van 17 maart 2023 over de minderlevering restafval | ||||||
Grootste mutaties | Storting voor de opgelegde naheffing over de minderlevering van restafval in de jaren 2015 tot en met januari 2017. | ||||||
ter egalisatie van kosten | 20.423 | 4.511 | - | 3.515 | 21.419 | ||
Onderhoud & vervanging laanbomen | 244 | 399 | 612 | 31 | |||
Aard en reden | Vervanging en onderhoud laanbomen o.b.v. vervangings- en onderhoudsplannen | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekking voor vervanging en onderhoud van (laan)bomen. En jaarlijkse storting o.b.v. het onderhoudsplan. | ||||||
Onderhoud gebouwen | 3.229 | 922 | 1.274 | 2.877 | |||
Aard en reden | Dekking kosten onderhoud gemeentelijk vastgoed waarvoor een Meerjarig onderhoudsplan (mjop) is opgesteld. | ||||||
Grootste mutaties | Storting(toevoeging) in de voorziening voor meerjarig onderhoud gemeentelijke gebouwen en onttrekking voor het onderhoud uitgevoerd tijdens 2022. | ||||||
Onderhoud wegen | 4.044 | 2.000 | 1.534 | 4.510 | |||
Aard en reden | Vanaf 2013 worden jaarlijkse onderhoudsmiddelen in voorziening onderhoud wegen beschikbaar gesteld van waaruit het totale (calamiteiten en projecten) onderhoud worden gedaan t.b.v. wegenbeheersplan (geactualiseerd januari 2020). | ||||||
Grootste mutaties | Toevoeging van de jaarlijkse donatie aan de voorziening. De onttrekkingen zijn de uitgaven voor uitvoering van het wegenonderhoud. | ||||||
Renovatie toplaag atletiekbaan | 231 | 21 | - | 252 | |||
Aard en reden | Egalisatie kosten nieuwe toplaag atletiekbaan. | ||||||
Grootste mutaties | Storting(toevoeging)van de jaarlijkse donatie in de voorziening voor toekomstig onderhoud. | ||||||
Speelvoorzieningen | 145 | 60 | 96 | 109 | |||
Aard en reden | Onderhoud en renovatie speelvoorzieningen o.b.v. een onderhoudsplan. | ||||||
Grootste mutaties | Storting(toevoeging) en onttrekking ter dekking van het onderhoud en vervanging van speeltoestellen. | ||||||
Frictie | 29 | - | - | 29 | |||
Aard en reden | Reorganisatie. | ||||||
Grootste mutaties | N.v.t. | ||||||
Toekomstige vervanging GRP | 12.501 | 1.110 | - | 13.611 | |||
Aard en reden | De voorziening is enerzijds bedoeld voor het egaliseren van de kosten van groot onderhoud aan het riool. Daarnaast heeft deze als doel om bijdragen voor toekomstige vervangingsinvesteringen, waarvoor een heffing wordt geheven, te sparen en om vervangingsinvesteringen, waarvoor is gespaard, direct af te boeken. | ||||||
Grootste mutaties | Toevoegingen door rioolheffingen door te sparen voor toekomstige vervangingsinvesteringen volgens het GRP. | ||||||
bijdragen aan toekomstige vervangingsinvesteringen waarvoor een heffing wordt verkregen | - | - | - | - | - | ||
- | - | - | - | ||||
voor middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is | 684 | 462 | - | 5 | 1.141 | ||
Ned. Vereniging van Taxateurs van bomen | 12 | - | 5 | 8 | |||
Aard en reden | De voorziening wordt gevoed door ontvangen schadevergoedingen m.b.t. schades aan bomen. De kosten van herstel van laanbomen komt ten laste van deze voorziening | ||||||
Grootste mutaties | Onttrekkingen als gevolg van herstel laanbomen door (storm)schade. | ||||||
Voorziening afval | 671 | 462 | - | 1.134 | |||
Aard en reden | Egalisatie voorziening voor gesloten exploitatie afval. | ||||||
Grootste mutaties | Storting in de voorziening door sluiting van de gesloten exploitatie afval in 2022. | ||||||
Totaal | 23.095 | 5.710 | - | 4.017 | 24.787 |
In 2022 zijn er twee nieuwe voorzieningen gevormd:
- Voorziening voor verlofsparen
- Voorziening voor claim van Attero 2015-2017
Deze worden in bovenstaande tabel toegelicht.
Er geen voorzieningen vervallen.
Vaste schulden met een looptijd langer dan één jaar
(bedragen x € 1.000) | Saldo | Vermeer- | Afloss- | Saldo | ||
---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2021 | deringen | ingen | 31-12-2022 | |||
Onderhandse leningen | ||||||
- binnenlandse banken en overige financiële instellingen | 32.874 | 7.500 | 2.257 | 38.117 | ||
Door derden belegde gelden | 486 | 11 | 156 | 340 | ||
Waarborgsommen | - | 26 | 4 | 22 | ||
Totaal | 33.360 | 7.537 | 2.417 | 38.479 |
Financieringen voor een periode van één jaar en langer worden enkel aangetrokken voor de uitoefening van de publieke taak.
De huidige leningenportefeuille bestaat vooral uit contracten waarbij vervroegde aflossing is uitgesloten, dan wel dat sprake is van een boeteclausule.
In 2022 zijn er door liquiditeitsbehoeften kortlopende kasgeldleningen afgesloten. Op basis van een opgestelde liquiditeitsprognose is een nieuwe langlopende lening aangetrokken van € 7.500.000 en zijn de kortlopende financieringen afgelost. De rentelasten zijn door de (reguliere) aflossingen gedaald van € 2.000.000 in 2021 naar € 1.700.000 in 2022.
Vlottende passiva
(bedragen x € 1.000) | Boekwaarde | Boekwaarde | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2022 | 31-12-2021 | |||||
Netto-vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan één jaar | 8.939 | 11.060 | ||||
Overlopende passiva | 16.506 | 16.004 | ||||
Totaal | 25.445 | 27.064 |
De netto-vlottende schulden met een rente-typische looptijd korter dan 1 jaar betreffen:
- Overige kasgeldleningen: In 2022 zijn er door liquiditeitsbehoeften kortlopende kasgeldleningen afgesloten. Op basis van een opgestelde liquiditeitenprognose is een nieuwe langlopende lening aangetrokken van € 7.500.000 en zijn de kortlopende financieringen afgelost.
- Overige schulden: Betreffen de vorderingen van crediteuren. Leveranciers waarvan de betalingstermijn van de facturen nog niet verstreken is of waarvan de controle op de geleverde dienst/goederen nog niet is vastgesteld.
De overlopende passiva, zijn zaken die nog betaald dienen te worden. Denk bijvoorbeeld aan afrekeningen waarvoor nog geen factuur is ontvangen, maar die wel betrekking hebben op 2022. Bijvoorbeeld een abonnement mobiele telefonie, of afrekeningen van gas, water en licht van een gebouw.
Overlopende passiva
(bedragen x € 1.000) | Boekwaarde | Boekwaarde | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2022 | 31-12-2021 | |||||
Verplichtingen die in het begrotingsjaar zijn opgebouwd en die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen met uitzondering van jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume | 3.263 | 3.095 | ||||
De van de Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren | 13.243 | 12.909 | ||||
Totaal | 16.506 | 16.004 |
De verplichtingen zijn o.a.:
- Af te dragen of te betalen BTW
- Vooruit ontvangen bedragen die betrekking hebben op 2022
- Nog te betalen bedragen
Van Europese en Nederlandse overheidslichamen ontvangen voorschotbedragen voor uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel die dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren
(bedragen x € 1.000) | Saldo | Ontvangen bedragen | Vrijgevallen bedragen of terugbetaling | Saldo | ||
---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2021 | 31-12-2022 | |||||
Vooruit ontvangen bijdragen van de EU | ||||||
N.v.t. | ||||||
Vooruit ontvangen bijdragen van het Rijk | ||||||
Recreatieve voorziening | 86 | - | - | 86 | ||
Railschermproject | -46 | 41 | -2 | -3 | ||
Sanering woningbouw (NKV/FBV) | 22 | - | - | 22 | ||
Sociale woningbouw (NKV/FBV) | 22 | - | - | 22 | ||
Maatschappelijke functie (NKV/FBV) | 14 | - | - | 14 | ||
Stimulering woniningbouw | 145 | - | 15 | 130 | ||
Kwaliteitsinpuls landelijk gebied | 367 | - | 35 | 332 | ||
VBT-subsidie N270 | 5 | - | - | 5 | ||
Spoortunnel Binderendreef | 8.329 | 8.227 | 8.329 | 8.227 | ||
VBT uitvoeringssubsidie geluid N270 | 36 | - | - | 36 | ||
Geluidsan. B lijst Eindmeldingswoningen | 219 | - | - | 219 | ||
Onderwijsachterstandenbeleid | 306 | 359 | 451 | 215 | ||
Interbestuurlijk progr Vitaal Platteland | 130 | - | 106 | 24 | ||
Geluidsan. N270 Uitvoeringsk. gevelmaatr | 24 | 28 | 4 | 48 | ||
Rubbensstraat (Onegov 1284916) | 16 | - | - | 16 | ||
Huisv. aandachtsgroepen Rijntjesdijk | 800 | - | - | 800 | ||
Woningbouwimpuls Stationsstr.-Haspelweg | 1.605 | - | - | 1.605 | ||
SPUK versterking cliëntondersteuning | 50 | - | 50 | - | ||
Controle op Coronatoegangsbewijzen | 84 | -61 | - | 23 | ||
Impulsgelden Koolhof fase 1 | 320 | 277 | 320 | 277 | ||
Stimulering Sport - Lokaal Sportakkoord | 86 | 38 | 59 | 65 | ||
Ventilatie in scholen (SUVIS) | 37 | 150 | - | 187 | ||
Lokaal preventieakkoord | 20 | 22 | 35 | 7 | ||
Onderwijsachterstanden ivm Covid-19 | 134 | 346 | 541 | -60 | ||
Toeslagenproblematiek | 10 | - | - | 10 | ||
RVO subs.reg. sanering varkenshouderij | 89 | - | 89 | - | ||
Energiearmoede | - | 692 | 12 | 680 | ||
Fiets- wandeltocht peelrandbreuk (2022) | - | 14 | 5 | 9 | ||
Stim. Verkeersveiligheidsmaategelen | - | 113 | - | 113 | ||
Inburgering (2022) | - | 109 | - | 109 | ||
Inburgering - Onderwijsroute (2022) | - | 28 | - | 28 | ||
Vooruit ontvangen bijdragen van overige overheden | ||||||
N.v.t. | ||||||
Totaal | 12.909 | 10.384 | 10.050 | 13.243 |
De vooruit ontvangen bedragen van Nederlandse en Europese overheidslichamen zijn bevoorschottingen van financieringen voor projecten die de gemeente Deurne nog niet heeft afgerond, of waarvan de definitieve beschikking, eindoordeel, van de subsidie nog niet is ontvangen. Zie de specificatie in onderstaande tabel.
Garant- en borgstellingen
Het is wettelijk voorgeschreven dat in de jaarrekening een overzicht wordt gegeven van het bedrag waarvoor gemeenten garant of borg staan. Aanspraak op de garantstelling of borg kan worden gedaan als de instelling of persoon waarvoor de gemeente garant of borg staat, niet meer aan zijn/haar (financiële) verplichtingen kan voldoen.
Geldgever | Aantal | Oorspronkelijke | Rente% | Saldo borg | Saldo borg | |
---|---|---|---|---|---|---|
31-12-2022 | hoofdsom | 31-12-2021 | 31-12-2022 | |||
ABN AMRO HYPOTHEKEN | 2 | 360 | 126 | 116 | ||
FLORIUS | 4 | 417 | 138 | 122 | ||
ING | 3 | 307 | 283 | 196 | ||
RABO DEURNE | N.n.b. | 170 | 23 | N.n.b. | ||
RABO HYPO | N.n.b. | 1.298 | 104 | N.n.b. | ||
RABO Tilburg e.o. | N.n.b. | 64 | 117 | N.n.b. | ||
REGIOBANK | 1 | 157 | 124 | 100 | ||
Stichting Pensioenfonds ABP | 1 | 128 | 10 | 2 | ||
Totaal | 11 | 2.901 | 926 | 536 | ||
* Van de Rabobank is nog geen correcte jaaropgave 2022 ontvangen. De garantstellingen van de Rabobank zijn zodoende niet in bovenstaande tabel met de cijfers per 31-12-2022 verwerkt. |
In 2022 is er een daling aan garantstellingen natuurlijke personen. Dit zijn hypotheken van inwoners waarvoor de gemeente borg staat. Dit betreft een oude regeling welke met de komst van de Nationale Hypotheek Garantie in 1995 is vervallen. Dit is een sterfhuisconstructie waardoor er alleen nog aflossingen volgen. Dit leidt tot een steeds lager financieel risico voor de gemeente.
Geldgever | Geldnemer | Waarborg- | Aantal | Rente% | Oorspronkelijke | Restant lening | Aandeel | Saldo borg | Saldo borg | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
fonds | 31-12-2022 | hoofdsom lening | 31-12-2022 | Gemeente Deurne | 31-12-2021 | 31-12-2022 | ||||
Gemeente Deurne | Hofke van Marijke | 1 | 3,10% | 100 | 100 | 100% | 100 | 100 | ||
Gemeente Deurne | Stichting De Zorgboog (Stichting Willibrord Ruysenberg) | 1 | 5.672 | 1.324 | 100% | 1.513 | 1.324 | |||
Nederlandse Staat | Ons Middelbaar Onderwijs (OMO) | 1 | 0,00% | - | - | 100% | - | - | ||
Rabobank | Stichting sportaccommodatie SV Deurne | SWS | 1 | 4,70% | 400 | 176 | 50% | 101 | 88 | |
Rabobank | Tennisclub Deurne (alleen lening 1108928968 is gemeentegarantie) | SWS | 1 | 4,00% | 225 | 18 | 50% | 12 | 9 | |
BNG | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 3,59% | 6.750 | 6.750 | 100%* | 6.750 | 6.750 | |
BNG | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 3,60% | 6.750 | 6.750 | 100%* | 6.750 | 6.750 | |
BNG | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 2,60% | 2.500 | 2.500 | 100%* | 2.500 | 2.500 | |
BNG | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | -0,10% | 10.000 | 10.000 | 100%* | 10.000 | 10.000 | |
BNG | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 0,63% | 12.500 | 12.500 | 100%* | 12.500 | 12.500 | |
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 4,66% | 10.000 | 10.000 | 100%* | 10.000 | 10.000 | |
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 4,65% | 10.000 | 10.000 | 100%* | 10.000 | 10.000 | |
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 6 | 4,77% | 60.000 | 60.000 | 100%* | 60.000 | 60.000 | |
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 3,81% | 5.000 | 5.000 | 100%* | 5.000 | 5.000 | |
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 3,21% | 5.000 | - | 100%* | 5.000 | - | |
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | -0,22% | 10.000 | 10.000 | 100%* | 10.000 | 10.000 | |
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 4,86% | 1.568 | 1.568 | 100%* | 1.065 | 1.047 | |
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 5.132 | 5.132 | 100%* | 2.971 | 3.428 | ||
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 0,17% | 5.000 | 5.000 | 100%* | - | 3.339 | |
NWB | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 0,00% | 10.000 | 10.000 | 100%* | - | 6.679 | |
Hauck Aufhäuser Lampe Privatbank AG | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 1,16% | 10.000 | 10.000 | 100%* | - | 6.679 | |
Aegon | Woningbouwvereniging Bergopwaarts | WSW* | 1 | 0,63% | 10.000 | 10.000 | 100%* | 6.790 | 6.679 | |
BNG | Stichting Sint Trudo | WSW* | 1 | 7.284 | 7.284 | 100%* | 32 | 28 | ||
BNG | Stichting Sint Trudo | WSW* | 1 | 10.000 | 10.000 | 100%* | - | 39 | ||
BNG | Stichting Sint Trudo | WSW* | 1 | 15.000 | 15.000 | 100%* | - | 59 | ||
BNG | Stichting Sint Trudo | WSW* | 1 | 7.500 | 7.500 | 100%* | - | 29 | ||
BNG | Stichting Sint Trudo | WSW* | 1 | 10.000 | 10.000 | 100%* | - | 39 | ||
NWB | Stichting Sint Trudo | WSW* | 1 | 2.127 | 2.127 | 100%* | 10 | 8 | ||
Totaal | 33 | 238.508 | 228.728 | 151.094 | 163.074 | |||||
* In bovenstaand overzicht worden de aandeelpercentages en bedragen getoond cf. het WSW-jaaroverzicht. In werkelijkheid is het gemeentelijk aandeel% en bedragen van restant borgbedragen die lopen via het WSW lager dan opgenomen in deze tabel. Voor nieuwe borgstellingen via WSW per 01-08-2021 is de achtervang immers 25% achtervang door alle gemeenten waar een corporatie bezit heeft staan, het Rijk voor 50% en alle gemeenten gezamenlijk voor 25%. |
Er is een stijging te zien van garantstellingen aan rechtspersonen in 2022.
In 2022 heeft Woningbouwvereniging Bergopwaarts en Stichting Sint Trudo nieuwe leningen afgesloten bij de Bank Nederlandse Gemeenten, Nederlandse waterschapsbank en Hauck Aufhäuser Lampe Privatbank AG via Stichting Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW).
Er is in 2021 een nieuwe achtervangovereenkomst afgesloten met het WSW. Hierdoor zijn de verdeelsleutels voor de borging van de garantstellingen via het WSW in 2021 gewijzigd. Voor de nieuwe garantstellingen die vanaf 1 augustus 2021 zijn afgegeven via het WSW is 25% achtervang door alle gemeenten waar een corporatie bezit heeft staan, het rijk voor 50% en alle gemeenten gezamenlijk voor 25%. Dat betekent dat wanneer een corporatie in financiële problemen geraakt, het WSW zorgt dat rente en aflossing van leningen doorgaat. WSW betaalt dit uit eigen kapitaal. Dat kapitaal kan worden aangevuld door obligo bij alle deelnemende corporaties op te halen. Pas wanneer dat onvoldoende is, komen rijk en gemeenten als achtervanger in beeld om renteloze leningen te verstrekken. Het risico voor de achtervangers is beperkt, tot nu toe heeft WSW daar nooit een beroep op gedaan. In bovenstaand overzicht worden de bedragen getoond conform het WSW-jaaroverzicht. In werkelijkheid is het risicobedrag voor de gemeente Deurne door de verdeelsleutels voor de achtervang dus lager dan de bedragen in het overzicht.
Niet uit de balans blijkende rechten en verplichtingen
(bedragen x € 1.000) | 31-12-2022 | 31-12-2021 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Niet uit de balans blijkende verplichtingen | ||||||
Onderhoud SIM | 30 | 12 | ||||
Contract schoonmaakbedrijf Variant | 88 | 105 | ||||
Contract arbodienst | 41 | 35 | ||||
Gebruiksrecht Squit-XO | 56 | 61 | ||||
Onderhoud Pink Roccade | 275 | 258 | ||||
Abonnement Navigator (juridisch portaal) | 78 | 105 | ||||
Contributies VNG | 52 | 51 | ||||
Aansprakelijkheidsverzekering Achmea | 50 | 49 | ||||
Zaaksysteem | 37 | 36 | ||||
E-HRM RAET | 23 | 22 | ||||
Software licenties Comparex (overgenomen door SoftwareOne) | 208 | |||||
Bedrijfsvoeringsapplicatie Lias | 27 | 24 | ||||
ARP Nederland 4IP | 21 | |||||
SoftwareOne | 243 | |||||
Totaal | 1.021 | 966 |
De niet uit de balans blijkende verplichtingen zijn contracten met zijn langlopende overeenkomsten waaruit één of meerdere verplichtingen voortvloeien. Er dient gerapporteerd te worden over alle contracten die boven het drempelbedrag liggen van de Europese aanbestedingsregels. De volgende verplichtingen worden onderscheiden:
- garantieverplichtingen;
- inkoop- en afnameverplichtingen;
- inhuurverplichtingen;
- verplichtingen uit hoofde van personeelslasten;
- subsidieverplichtingen;
- leveringsverplichtingen.
Voorbeelden van deze verplichtingen zijn: contracten voor schoonmaak, gebruiksrecht voor Squit XO (bouwleges) en softwarelicenties.
CAK
Een aanvrager van een voorziening of een financiële tegemoetkoming (persoonsgebonden budget) is op grond van de WMO en/of Jeugdwet een bijdrage verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage wordt uitgevoerd door het CAK. De informatie van het CAK (om privacy redenen beperkt) is ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen op grond van de WMO en/of Jeugdwet geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat door de gemeenten geen zekerheden over omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen. Door het CAK wordt een goedgekeurde SAS-verklaring afgegeven.
Rente derivaat
Belangrijkste kenmerken van dit rentederivaat:
- Naam financiële onderneming: Rabobank Peelland Zuid
- Rating financiële onderneming: Rating A+ (Standard & Poor’s)
- Type derivaat: Payer Renteswap
- Financieringsbehoefte per 1 juli 2012: € 27.000.000
- Financieringsbehoefte per 31 december 2019 € 19.440.000
- Financieringsbehoefte per 31 december 2020 € 18.360.000
- Financieringsbehoefte per 31 december 2021 € 17.280.000
- Financieringsbehoefte per 31 december 2021 € 16.200.000
- Is er sprake van een niet-effectieve positie? Nee
- Hoofdsom € 27.000.000
- Ingang per 1 juli 2012
- Op basis van een 25-jarige en lineaire dalende geldlening
- Hoofdsom per 1 juli 2037 is € 0
- Vast rentepercentage per jaar is 4,975%
- Ontvangen rentevergoeding op basis van 3-maands Euribor
Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de Financieringsparagraaf.
Gebeurtenissen na balansdatum
Er hebben zich na het opmaken van de jaarrekening geen gebeurtenissen van betekenis voorgedaan die nadere informatie geven over de feitelijke situatie op balansdatum.