In onderstaand schema staat het jaarresultaat en de verklaring van de grootste verschillen ten opzichte van het verwachte resultaat bij het raadsoverzicht van december 2022.
Verwacht saldo raadsoverzicht dec. 2022
6.030.000
Ontwikkelingen jaarrekening 2022
1.489.000
Jaarrekeningsaldo
7.519.000
Ontwikkelingen jaarrekening 2022
1
Afval naheffing Attero 2015-2017
-541.000
2
Herziening bestemmingsplannen
179.000
3
Verkeersbeleid stationsomgeving
103.000
4
Wonen en bouwen
128.000
5
Crisis opvang asielzoekers
112.000
6
Burgerpaticipatie Jeugd Lokaal
111.000
7
Zorg in Deurne
77.000
8
Buurtsportcoaches
60.000
9
Binnensportaccomodaties
170.000
10
Openbaar Groen
233.000
11
Beheer gebouwen en gronden
244.000
12
Pensioenverplichtingen bestuur
610.000
13
Leges burgerzaken
101.000
14
Subsidiebureau
-125.000
15
Personeelskosten
-750.000
16
Automatisering
66.000
17
Treasury
-376.000
18
Algemene uitkering gemeentefonds
249.000
19
Algemene inkomsten en uitgaven onvoorzien
79.000
20
Opvang ontheemden Oekraïne
716.000
21
Overige
43.000
Totaal
1.489.000
Hieronder worden de bovenstaande afwijkingen kort toegelicht. Een uitgebreidere toelichting vindt u in de thema's.
1
Afval naheffing Attero 2015-2017
-541.000
Door een uitspraak van de Hoge Raad van 17 maart 2023 is over de minderlevering van restafval in de jaren 2015 tot en met januari 2017 een naheffing opgelegd.
2
Herziening bestemmingsplannen
179.000
Hogere exploitatieopbrengsten van enkele grote projecten in het stedelijk gebied hebben tot dit positief resultaat geleid.
3
Verkeersbeleid stationsomgeving
103.000
Er is vertraging ontstaan in het verdiepend onderzoek naar de mogelijkheden en kansen bij ontwikkeling van de stationsomgeving. Het verzoek is om het benodigde bedrag hiervoor beschikbaar te houden voor 2023.
4
Wonen en bouwen
128.000
Er is een positief resultaat door ment name minder benodigd toezicht bouw. Toezicht bouw wordt uitbesteed aan de ODZOB en hiervoor zijn minder middelen nodig geweest. Verder zijn de legesinkomsten bouw hoger dan begroot.
5
Crisis opvang asielzoekers
112.000
Het voordeel heeft betrekking op de compensatie voor de kosten en interne inzet voor crisisopvang door Veiligheidsregio. Dit voordeel dekt de hogere personele kosten die worden verantwoord onder het thema Bestuur en Organisatie.
6
Burgerpaticipatie Jeugd Lokaal
111.000
Voordeel door het minder hoeven inzetten van lokaal budget op preventieve thema's in het onderwijs. De kosten zijn met name gesubsidieeerd vanuit de landelijke NPO middelen (tijdelijke middelen om de achterstanden van Covid-19 weg te werken)
7
Zorg in Deurne
77.000
In het voordelig saldo is een budget van € 45.000 opgenomen voor een communicatietraject. Dit traject kan pas in 2023 worden opgestart. De kosten voor inhuur van een GGZ-consulent zijn € 9.000 lager omdat hiervoor Rijksgelden beschikbaar zijn gesteld via Helmond als centrumgemeente.
8
Buurtsportcoaches
60.000
De uitvoeringskosten voor het buurtsportcoachprogramma 'Leef! Deurne' is gecompenseerd door de specifieke Rijksuitkering Sportakkoord hiervoor in te zetten. Daardoor ontstaat een incidenteel voordeel op de kostenplaats Buurtsportcoaches.
9
Binnensportaccomodaties
170.000
Hogere huurinkomsten a.g.v. compensatie Rijk voor gederfde huurinkomsten Covid-19, lagere kosten electriciteit, hogere bijdrage onderhoudskosten "de Peelhorst" en het niet gebruiken stelpost "Maatschappelijke voorzieningen in de buurt"
10
Openbaar Groen
233.000
Voordeel a.g.v. latere oplevering Heiakker, Hazelaar-Mortierpad en vergroening Centrum. Beschikbaar houden voor 2023.
11
Beheer gebouwen en gronden
244.000
Het voordeel is het gevolg an een positief saldo grond aan- en verkopen.
12
Pensioenverplichtingen bestuur
610.000
De rekenrente voor de toekomstige pensioenverplichtingen is verhoogd. Hierdoor kan een deel van de voorziening vrijvallen.
13
Leges burgerzaken
101.000
Meeropbrengsten Leges a.g.v. hogere aantallen van o.a. Uittreksels BRP en Burgerlijke stand, Reisdocumenten en Naturalisatie.
14
Subsidiebureau
-125.000
Door het uitstel van de start van het subsidiebureau (exptertise op het gebied van nationale en internationale subsidies) naar 2023 liggen zowel de kosten als ook de inkomsten lagere dan begroot. Dit nadel wordt gecompenseerd door het voordeel in het thema "algemene inkomsten".
15
Personeelskosten
-750.000
Hogere kosten Inhuur, Werving en Selectie, verlofsparen en opleidings- en ontwikkelingskosten.
16
Automatisering
66.000
De kapitaallasten voor de ICT voorzieningen voor het Huis voor de Samenleving gaan in 2023 lopen.
17
Treasury
-376.000
De verlaging van het renteomslagpercentage van 1,5% naar 1,1% heeft een negatief effect op de Treasury maar een positief effect op de investeringsbegroting. Het negatieve effect wordt gedempt door hogere rentevergoedingen op de schatkistbankierrekening en op de ontvangen rente over de boekwaarde van de grondexploitaties.
18
Algemene uitkering gemeentefonds
249.000
Het voordeel op de algemene uitkering komt door mutaties op aantallen in 2022, 2021 en 2020. De hoogte van de algemene uitkering die de gemeente krijgt, is opgebouwd uit bijna 50 verschillende maatstaven. Gedurende het jaar worden de aantallen van deze maatstaven definitief en wordt de algemene uitkering hierop aangepast. Verder heeft de gemeente bij de decembercirculaire nog een nabetaling van ruim een ton gekregen ter compensatie van Corona gerelateerde kosten uit 2020.
19
Algemene inkomsten en uitgaven onvoorzien
79.000
De wettelijk voorgeschreven post onvoorzien is in 2022 niet gebruikt.
20
Opvang ontheemden Oekraïne
716.000
De kosten die de gemeente maakt voor de Gemeentelijke Opvang Oekraïners (GOO) worden door het Rijk gecompenseerd op basis van een vast normbedrag per gerealiseerde opvangplek per dag. Deze compensatie voor de GOO is ruimer dan de kosten die de gemeente voor deze opvang heeft gemaakt.
21
Overige
43.000
Overige kleinere posten
Resultaatsbestemming
5.7 Openbaar groen
258.000
8.1 Volkshuisvesting
15.000
2.1 Verkeersbeleid
103.000
Totaal resultaatsbestemming
376.000
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2023 09:23:51 met de export van 06/30/2023 08:26:27