6.1 Wat wilden we bereiken?
|
|---|
Samenwerking in de Metropoolregio Eindhoven | |||
| Op Koers | ||
|---|---|---|---|
Wat hebben we gedaan? | |||
Zuidoost-Brabant - de Metropoolregio Eindhoven - is een van de drie economische mainports van Nederland. De Metropoolregio Eindhoven is het netwerk waar de 21 regiogemeenten samenwerken aan strategische gemeentegrensoverschrijdende opgaven. Het doel is een economisch sterke regio met een goed vestigings- en verblijfsklimaat voor inwoners, bedrijven, werknemers en bezoekers. Het streven is ook om een evenwichtige regio te zijn, met aandacht voor welvaart en welzijn. Deze ambitie ligt ten grondslag aan de samenwerking van de 21 gemeenten in de gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Eindhoven (MRE). De agenda van deze samenwerking is vervat in het Samenwerkingsakkoord MRE 2018-2022. De samenwerking richt zich op 4 thema's: Economie, Energietransitie, Mobiliteit en Transitie landelijk gebied. In verband met de schaalsprong van de verstedelijking in de regio is in 2022 hier Ruimte als voorlopig 5de thema aan toegevoegd. De agenda van de MRE-samenwerking raakt direct de kernopgaven uit het raadsprogramma. Deze samenwerking is dan ook instrumenteel voor het bereiken van gemeentelijke ambities en beleidsdoelen. | |||
Economische Agenda de Peel | |||
| Op Koers | ||
Wat hebben we gedaan? | |||
De Economische Agenda De Peel 2022 - 2026 is in 2022 tot stand gekomen in samenwerking met partners uit de multiple Helix en de Peelgemeenten. De speerpunten en uitgangspunten voor de nieuwe periode zijn opgesteld met de partners. Zij borduren voort op de vorige agenda en sluiten aan op de nieuwe Brainport Actieagenda van de MRE. | |||
Ontwikkeling bedrijventerreinen | |||
| Op Koers | ||
Wat hebben we gedaan? | |||
In 2022 is gewerkt aan de ontwikkeling van het nieuwe bedrijventerrein Kranenmortel-Zuid. We hebben regionale en provinciale toestemming verkregen voor een extra uitbreiding van 4 hectare tot totaal 8 hectare. Verder is door de Peelgemeenten gewerkt aan de ontwikkeling van een regionaal bedrijventerrein. Hiervoor zijn in 2022 diverse onderzoeken uitgevoerd en is er een procesmanager aangesteld. | |||
Stimuleren verduurzaming bedrijfslocaties/bedrijventerreinen | |||
| Op Koers | ||
Wat hebben we gedaan? | |||
Voor het bedrijventerrein Kranenmortel is in gezamenlijkheid met Parkmanagement de Peel, VNO-NCW en Waterschap een pilot gestart met een gebiedsgerichte aanpak met als één van de doelen het verbeteren van duurzaamheid op het bedrijventerrein. Door Coronabeperkingen en personele wisselingen is echter wat vertraging opgetreden in de uitvoering. Het eindrapport wordt in het 1e kwartaal 2023 verwacht. | |||
Samen Deurne Centrum Verbeteren | |||
| Op Koers | ||
Wat hebben we gedaan? | |||
Ook in 2022 hebben stakeholders en gemeente nauw samengewerkt in de uitvoering van het activiteitenplan 'samen Deurne centrum verbeteren'. | |||
Samenwerking onderwijs, ondernemers, overheid | |||
| Op Koers | ||
Wat hebben we gedaan? | |||
Binnen De Peel is de Arbeidsmarktregio Helmond-De Peel actief waarin de ondernemers (VNO-NCW), het onderwijs en de overheid (Peelgemeenten) zijn vertegenwoordigd. Hieruit zijn een aantal projecten opgestart om de regionale arbeidsmarkt Helmond/De Peel te bevorderen. | |||
Toeristenbelasting | |||
| Op Koers | ||
Wat hebben we gedaan? | |||
In juni vindt oplegging plaats van het voorgaande jaar. In de jaarrekening 2022 is dus de oplegging toeristenbelasting 2021 opgenomen. | |||
Uitvoeren plan verbeteren recreatieve routestructuren | |||
| Bijstellen | ||
Wat hebben we gedaan? | |||
Als gevolg van corona en daaropvolgend personele problemen bij de uitvoerder heeft de uitvoering vertraging opgelopen. Hiervoor is eind 2022 opdracht verleend, dus in het 1e kwartaal 2023 zijn deze voltooid. Dit geldt niet voor (de financiële ondersteuning van) de uitkijktoren en de bomenrij bij Heiakker, daar is een langere doorlooptijd voor nodig. In 2022 is achterstallig onderhoud aan de paden, het groen en meubilair uitgevoerd. Ook zijn er verbeteringen doorgevoerd in het recreatief routenetwerk zoals nieuwe knooppunten of verplaatste knooppunten. | |||
