De werkzaamheden voor de projecten rondom het station in Deurne met betrekking tot het P&R en fietsparkeren zijn het afgelopen jaar uitgevoerd en afgerond.
Projecten regionale bereikbaarheidsagenda en verbetering A67 en N279
Op Koers
Wat hebben we gedaan?
A67: Doorlopend aandacht voor, samen met alle aangrenzende gemeenten tussen Eindhoven en landsgrens Duitsland. Dit zowel op ambtelijk (inhoudelijk) als bestuurlijk (lobby) niveau. Langlopend proces in samenwerking met Rijkswaterstaat.
N279: Er is de afgelopen jaren gestudeerd op mogelijkheden deze weg tussen Veghel en Asten te verbeteren qua verkeersveiligheid en doorstroming. De Raad van State heeft 15 december 2021 het Provinciale InpassingsPlan (PIP), opgesteld voor dit project, vernietigd. Het jaar 2023 wordt gebruikt om het proces van participatie en onderzoeken af te ronden.
N270 – Herijking planstudie en bestemmingsplan
Op Koers
Wat hebben we gedaan?
N270 Langstraat (Deurne – Venray) De provincie Noord-Brabant heeft afgelopen jaar, samen met de gemeente Deurne, de laatste voorbereidingen doorlopen om tot aanbesteding van het project over te gaan. Inmiddels is het werk gegund en zijn de eerste concrete werkzaamheden opgestart.
N270 Helmondsingel (Deurne – Helmond) In 2022 heeft een variantenstudie plaatsgevonden naar de mogelijkheden van de N270 (Deurne-Helmond). Deze variantenstudie heeft geleid tot een voorlopig voorkeursalternatief. Dit voorkeursalternatief ondergaat in 2023 een vervolgstap (o.a. MER-studie) om te komen tot een definitief voorkeursalternatief.
Actualisatie Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP)
Bijstellen
Wat hebben we gedaan?
Actualisatie van Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) hadden we in eerste instantie uitgesteld ten gevolge van de koppeling aan de Omgevingsvisie. Gezien een aantal belangrijke woningbouwontwikkeling is het noodzakelijk het GVVP weer op te pakken om sneller tot een maatregelpakket te komen. Eind 2022 is er begonnen met de heropstart om tot een definitief vastgesteld GVVP in 2023 te komen.
Uit de globale visuele weginspectie 2022 blijkt dat het achterstallig onderhoud 3,8% bedraagt. Het gemiddeld landelijk percentage achterstallig onderhoud wegen van een evenwichtig wegennet bedraagt ca. 3%. Het volledig opheffen van achterstallig onderhoud is niet realistisch. De praktijk leert dat er altijd wegen in categorie “achterstallig onderhoud” blijven voorkomen. Dit wordt mede veroorzaakt door toename verkeersbelastingen, slechte weersomstandigheden, uitstellen onderhoudswerkzaamheden en afstemming met verschillende partijen.
Het onderhoud van meerdere wegen is uitgesteld in verband met het tijdstip van uitvoering van andere projecten zoals vernatting de Peel, omleiding spoortunnel, reconstructie N270 en ontwikkeling glastuinbouw.
De raadopdracht “Achterstallig wegenonderhoud (uitvoering Wegbeheerplan 2017-2021)” is gerealiseerd.
Dekkend glasvezelnetwerk voor de gehele gemeente
Bijstellen
Wat hebben we gedaan?
In 2022 is het glasvezelnetwerk voor de omgeving Soemeersingel (Helenaveen) gerealiseerd. De uitvoering hiervan heeft veel vertraging opgelopen omdat er een vergunningsprocedure moest worden doorlopen bij het Waterschap. Het glasvezelnetwerk voor de omgeving N270 zou voor 2023 op de planning staan maar loopt vertraging op door het stilleggen van het door de provincie uit te voeren project Reconstructie N270.
Uitbreiding fietsenstalling station
Op Koers
Wat hebben we gedaan?
De werkzaamheden voor de projecten rondom het station in Deurne met betrekking tot het Pard & Ride (P&R) en fietsparkeren zijn het afgelopen jaar uitgevoerd en afgerond.
Tunnel Binderendreef
Niet gestart
Wat hebben we gedaan?
Er is een aantal beroepen ingediend bij de Raad van State. Dit betekent dat het bestemmingsplan (nog) niet onherroepelijk is. Hierdoor schuift het realisatiejaar naar achter in de tijd. Zodra kan worden ingeschat hoe de planning er uit ziet, zal door ProRail in overleg met de gemeente beoordeeld worden welke budget aanpassing/aanvulling benodigd is. Alvorens de aanbesteding op te starten zal de investeringsraming door ProRail worden geactualiseerd. De eerstvolgende treinvrije periode is momenteel mei 2026. Indien alle noodzakelijke geplande werkzaamheden doorgang kunnen hebben betekent dit dat het project het 1e kwartaal 2027 gereed kan zijn.
Deze pagina is gebouwd op 06/30/2023 09:23:51 met de export van 06/30/2023 08:26:27