x € 1.000 | Begroting voor wijziging | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Een zorgzame en veilige gemeente | ||||||
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | -2.040 | -2.045 | -2.470 | -425 | |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | -684 | -755 | -757 | -2 | |
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | -2.084 | -2.723 | -2.626 | 97 | |
6.2 | Wijkteams | -2.125 | -1.513 | -1.356 | 157 | |
6.3 | Inkomensregelingen | -10.081 | -11.732 | -10.982 | 751 | |
6.4 | Begeleide participatie | -4.276 | -4.277 | -4.317 | -40 | |
6.5 | Arbeidsparticipatie | -881 | -867 | -867 | 0 | |
6.6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -1.249 | -1.222 | -1.263 | -41 | |
6.71 | Maatwerkdienstverlening 18+ | -7.895 | -7.650 | -7.575 | 76 | |
6.72 | Maatwerkdienstverlening 18- | -7.459 | -7.130 | -7.180 | -50 | |
6.81 | Geëscaleerde zorg 18+ | -67 | -67 | -46 | 21 | |
6.82 | Geëscaleerde zorg 18- | -752 | -695 | -687 | 8 | |
7.1 | Volksgezondheid | -1.112 | -1.112 | -1.115 | -3 | |
Totale Lasten | -40.705 | -41.790 | -41.241 | 550 | ||
Totale Baten | 5.647 | 8.845 | 9.415 | 570 | ||
Saldo van lasten en baten | -35.058 | -32.946 | -31.825 | 1.120 | ||
0.10 | Toevoegingen aan reserves | 0 | -1.202 | -1.256 | -54 | |
0.10 | Onttrekkingen aan reserves | 8 | 142 | 144 | 2 | |
Totaal thema | -35.050 | -34.006 | -32.937 | 1.069 |
Taakveld 1.1 Crisisbeheersing en brandweer
Opvang ontheemden Oekraïne voordeel € 716.000
Voor de opvang van Oekraïners in verband met de oorlog heeft de gemeente € 400.000 aan kosten gemaakt. Denk hierbij aan de inhuur van personeel, de aankoop van inventaris, leefgeld en bijvoorbeeld de begeleiding van deze mensen. De kosten die de gemeente maakt voor de Particuliere Opvang Oekraïners (POO) worden gecompenseerd door het Rijk op basis van de daadwerkelijke kosten. De kosten die de gemeente maakt voor de Gemeentelijke Opvang Oekraïners (GOO) worden door het Rijk gecompenseerd op basis van een vast normbedrag per gerealiseerde opvangplek per dag. Deze compensatie voor de GOO is ruimer dan de kosten die de gemeente voor deze opvang heeft gemaakt.
Taakveld 1.1 Crisisbeheersing en brandweer
Crisisopvang asielzoekers voordeel € 112.000
In augustus heeft de gemeente Deurne crisisopvang voor asielzoekers gefaciliteerd. De kosten en interne inzet zijn door de veiligheidsregio gecompenseerd. Dit leidt hier tot een voordeel omdat de personele kosten worden verantwoord in het thema Bestuur en Ondersteuning.
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Collectief vervoer nadeel € 45.000
De kosten voor het collectief vervoer zijn € 45.000 hoger uitgevallen dan vooraf verwacht. Met name in het tweede halfjaar van 2022 hebben meer mensen gebruik gemaakt van deze voorziening.
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Jeugd lokaal voordeel € 111.000
Er is minder lokaal budget ingezet op preventieve thema’s in het onderwijs. De preventieve inzet van scholen zijn met name gesubsidieerd vanuit de landelijke NPO-middelen. Dit zijn tijdelijke middelen om de achterstanden van Covid-19 weg te werken. Gemeente Deurne heeft hier € 680.000 voor ontvangen en in 2022 beschikbaar gesteld aan het basis- en voortgezet onderwijs. Daarnaast heeft er een terugvordering van € 20.000 plaatsgevonden van de subsidie aan Bijzonder Jeugdwerk Brabant. Dit omdat bepaalde werkzaamheden niet meer bij Bijzonder Jeugdwerk Brabant, maar bij Zorg in Deurne zijn belegd.
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Mantelzorg voordeel € 48.000
Er is in 2022 minder budget uitgegeven aan de mantelzorgwaardering omdat er nog cadeaubonnen over waren uit 2021. Dit betekent niet dat er minder mantelzorgers hebben meegedaan aan de mantelzorgwaardering. In 2021 waren er 1.463 deelnemers. In 2022 is dat aantal gestegen naar 1.577.
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Lokale zorginitiatieven voordeel € 44.000
Subsidie aan het TEJO (Therapeuten voor jongeren)-huis is gecompenseerd door de Rijksuitkering Preventieakkoord hiervoor in te zetten. Daardoor ontstaat een incidenteel voordeel op de kostenplaats Lokale zorginitiatieven.
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
Subsidies nadeel € 47.000
In 2022 is er een tekort ontstaan op de verschillende subsidies voor vrijwillige inzet en de huisvestingssubsidie. Hiervoor zijn enkele verklaringen te noemen. Zo stijgen jaarlijks de huurkosten, waardoor ook de huisvestingssubsidie stijgt. Daarnaast zijn er meer organisaties die aanspraak hebben gemaakt op de verschillende subsidies en zijn enkele subsidies in categorie 2 (ondersteuning sociaal domein) structureel verhoogd.
Taakveld 6.2 Wijkteams
Zorg in Deurne voordeel € 77.000
Het voordeel ontstaat vooral doordat een gepland communicatietraject pas in 2023 kan worden opgestart en doordat de inhuur van een GGZ-consulent lager uitvallen. Hiervoor zijn Rijksgelden beschikbaar gesteld.
Taakveld 6.2 Wijkteams
Gezins- en jongerencoaches voordeel € 60.000
In 2022 zijn een aantal activiteiten van Zorg in Deurne uitgesteld vanwege Covid-19. Dit geldt ook voor de opleidingen voor de gezins- en jongerencoaches.
Taakveld 6.2 Wijkteams
Welzijnswerk voordeel € 35.000
De subsidie voor de LEV-groep was € 50.000 verhoogd voor de ondersteuning aan statushouders. Achteraf bleek dat er slechts € 15.000 extra nodig voor de ondersteuning van statushouders.
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen
Inkomensvoorzieningen nadeel € 63.000
Een groot deel van de afwijkingen (lasten en baten) wordt veroorzaakt door de BUIG-uitkering welke budgetneutraal in onze begroting is opgenomen. De definitieve BUIG-uitkering is € 806.000 euro hoger vastgesteld dan het bedrag waar in de oorspronkelijke begroting rekening mee was gehouden. Doordat deze uitkering een-op-een wordt doorgezet naar Senzer is dit budgetneutraal.
Het nadeel van € 63.000 wordt voor het grootste deel veroorzaakt door het ophogen van de voorziening dubieuze debiteuren bijzondere bijstand. Deze ophoging komt voort uit een stijging van de leenbijstand in 2022.
Taakveld 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
Diverse voordeel € 76.000
Een deel van het voordeel wordt veroorzaakt door het positieve resultaat op de uitvoeringskosten van de GR Peelgemeenten in 2021. Daarnaast is er bij de meicirculaire 2022 extra geld toegekend voor de stijgende (salaris)kosten bij de zorguitvoerders. Tijdens het bijstellen van de begroting 2022 voor de zorgkosten is met deze extra inkomstenbron geen rekening gehouden waardoor er bij de jaarrekening 2022 een voordeel is ontstaan.